کد خبر 3089
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵

ترکیه تولید محصولات فولادی را افزایش می دهد

ترکیه تولید محصولات فولادی را افزایش می دهد

طبق پیش بینی انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD)، میزان تولید محصولات فولادی در ترکیه در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از آرتان پرس در بیانیه منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD) در روز دوشنبه (۶ فوریه) اعلام شد علیرغم عوامل منفی در بازارهای داخلی و خارجی، فولادسازان ترکیه انتظار دارند که سال ۲۰۲۳ از نطر میزان تولید محصولات فولادی نسبت به سال قبل بهتر باشد.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۶ فوریه) گزارش دادند پیش بینی های انجام شده توسط  انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD) برای افزایش تولید محصولات فولادی در ترکیه در سال ۲۰۲۳ مبتنی بر تثبیت عوامل مرتبط با جنگ در اوکراین و کاهش قیمت انرژی بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، در سال ۲۰۲۲ تولید فولاد در کشور ترکیه به ۳۵.۱ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی در این کشور نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۱۲.۹ درصدی همراه بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد مصرف محصولات فولادی نورد شده در داخل ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۳۲.۵ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل با کاهش ۲.۶ درصدی همراه بوده است.

طبق آمار منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD)، میزان صادرات محصولات فولادی در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۱ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲۳.۵ درصدی همراه بوده است. بررسی ها نشان می دهد ارزش صادرات محصولات فولادی از ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳.۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل افت ۱۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

بررسی ها نشان می دهد کاهش میزان صادرات محصولات فولادی در ترکیه در سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش تقاضا در اتحادیه اروپا، اقدامات حفاظتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا و همچنین هزینه های بالای انرژی رخ داد که بر رقابت فولادسازان ترکیه تأثیر گذاشته است.

معامله گران در روز دوشنبه (۶ فوریه) اعلام کردند واردات محصولات فولادی در سال ۲۰۲۲ به کشور ترکیه به ۱۴.۸ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی به ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل با کاهش ۳.۶ درصدی همراه بوده است. بررسی ها نشان می دهد ارزش محصولات فولادی وارد شده به ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۸.۵ درصد افزایش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، در سال ۲۰۲۲ نسبت صادرات و واردات محصولات فولادی به ۸۹.۳ درصد رسید در حالی که این شاخص در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۱۴.۹ درصد اعلام شده است. بنابراین نسبت صادرات و واردات محصولات فولادی در ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

همانطور که انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD) اشاره کرد، فروش به بازار ترکیه توسط چین، فدراسیون روسیه و هند که تحت پوشش اقدامات حفاظتی اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارند، منجر به افزایش کسری تجارت خارجی ترکیه شده است.

بررسی ها نشان می دهد فولادسازان ترکیه همچنین نگران این واقعیت هستند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیرغم تصمیم سازمان تجارت جهانی بر اقدامات حفاظتی اصرار داشته باشند. باید توجه داشت که  اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنین نگران درخواست EUROFER از مقامات اروپایی برای اضافه کردن قراضه فولادی به لیست مواد خام حیاتی هستند.

انجمن تولید کنندگان فولاد ترکیه (TCUD) بازنگری در حقوق واردات برخی از انواع محصولات فولادی تخت به ترکیه در ژانویه ۲۰۲۳ را به عنوان یک عامل مثبت ارزیابی کرد. بررسی ها نشان می دهد مالیات واردات کویل نورد گرم به کشور ترکیه از ۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. همچنین باید توجه داشت که مالیات واردات کویل نورد سرد فولادی به ترکیه نیز در سال ۲۰۲۱ برابر ۱۰ درصد بوده که در سال ۲۰۲۲ به ۱۷ درصد رسید.

در این میان تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۶ فوریه) گزارش دادند انتظارات مثبت مربوط به افزایش تولید محصولات فولادی در ترکیه برای سال ۲۰۲۳ مبتنی بر تثبیت عوامل مرتبط با جنگ در اوکراین و کاهش قیمت انرژی می باشد. به نقل از برخی تاجران، پیش ‌بینی می ‌شود در سال ۲۰۲۳، ترکیه بتواند با استفاده بهینه ‌تر از ظرفیت ‌های موجود و راه ‌اندازی ظرفیت‌ های جدید به حجم تولید فولاد ۴۰ میلیون تن و مصرف محصولات فولادی نورد شده ۳۵ میلیون تن دست یابد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، شرکت خط لوله نفت ترکیه (BOTAŞ) قیمت عمده فروشی گاز طبیعی را در سال ۲۰۲۳ برای شرکت های صنعتی بزرگ ترکیه حدود ۱۳.۳ تا ۱۷.۲ درصد نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ کاهش می دهد. باید توجه داشت که علت این کاهش بالا بودن هزینه های فولادسازان محلی در مقایسه با همتایان اتحادیه اروپا می باشد.

کد خبر 3089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =