کد خبر 3097
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

زلزله، فولاد ترکیه را فلج کرد

زلزله، فولاد ترکیه را فلج کرد

در زلزله اخیر، کارخانه‌های فولادی ترکیه خسارت چندانی ندیدند اما با این وجود، بسیاری از آن‌ها تولیدات خود را برای عملیات جست‌وجو و نجات، متوقف کردند. تاسیسات تخلیه قراضه اسکندرون آسیب جدی ندیده اما بندر تعطیل است و کشتی‌ها در انتظار هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از منابع ترکیه، در زلزله اخیر، کارخانه‌های فولادی ترکیه خسارت چندانی ندیدند اما با این وجود، بسیاری از آن‌ها تولیدات خود را برای عملیات جست‌وجو و نجات، متوقف کردند. تاسیسات تخلیه قراضه اسکندرون آسیب جدی ندیده اما بندر تعطیل است و کشتی‌ها در انتظار و شاید انتظار طولانی باشند.

بقیه مجتمع فولاد مصرف‌کننده قراضه ترکیه به طور مستقیم تحت تأثیر زمین لرزه قرار نگرفته است. کارخانه‌های مارمارا و ازمیر به احتمال زیاد در این هفته فعالیت‌های جدید خود را محدود خواهند کرد تا بررسی کنند که اختلال در اسکندرون چگونه بر بازار آینده تأثیر می‌گذارد، اما فعالیت‌های آنها قرار است به روال عادی خود ادامه دهند.

عملیات کارخانه‌های منطقه (فولاد و نورد) به دلیل آسیب به زیرساخت‌ها متوقف شده اما ظاهراً کارخانه‌ها آسیب زیادی ندیده‌اند.
به دلیل وضعیت فوق‌العاده بسیاری از ماشین‌آلات صنایع و نیروها در اختیار دولت قرار دارد که برای عملیات نجات از آن استفاده می‌کند.

همچنین براساس اخبار به دست آمده از ترکیه در روز دوشنبه، تجارت شرکت‌های این کشور، همچون شرکت «آهن و فولاد اسکندرون»، متوقف شد.
کارخانه‌های فولاد اسکندرون از آوریل سال گذشته حدود 18 درصد از کل واردات قراضه به ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند، رقمی که کمتر از حد انتظار برخی از فعالان بازار خواهد بود. کل تولید فولاد خام در اسکندرون به طور کامل مصرف قراضه را منعکس نمی‌کند، زیرا یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد منطقه، Isdemir، یک کوره بلند است در حالی که سایر کارخانه‌ها در این منطقه حجم زیادی از اسلب فولادی و بیلت را به عنوان خوراک خریداری می‌کنند.

در همین حال، فعالان بازار درباره تاثیر تعطیلی موقت بندر اسکندرون بر تحویل این محموله‌ها، نظر قطعی نداشتند. یک فعال بازار در این‌باره مطرح کرد: برای بررسی بازار هنوز زود است، برای اظهار نظر کردن، باید کمی صبر کنیم.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که فولادسازان این کشور در طول ۷ روز اخیر، چندین محموله قراضه تحویل به بندر اسکندرون خریداری کردند. در این مدت، کارخانه‌های فولادی ترکیه حداقل ۱۲ محموله قراضه خریداری کردند که برخی از آن‍‌ها به بندر اسکندرون تحویل داده می‌شوند.

علاوه بر این، یک بازیافت‌کننده در آلمان بیان کرد: هنوز چیزی قطعی نیست اما در بازار زمزمه پیچیده است که بازار دچار خسارت خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود فولادسازان مناطق زلزله‌زده کاهش دو هفته‌ای تولید را تجربه کنند.

در ادامه یک بازیافت‌کننده ثانویه از بلژیک تحلیل کرد: ارزیابی بازار ادامه دارد، همه‌چیز به این بستگی دارد که برای چه مدتی بندر اسکندرون از ورود کشتی‌ها جلوگیری کند و هم این‌که کارخانه‌ها به چه اندازه قراضه در ذخایر خود موجود دارند.

همچنین بازیافت‌کننده دیگری گفت: کارخانه‌ها مشغول نجات مردم هستند، بندر اسکندرون فعالیت خود را متوقف کرده است و کارخانه‌ها پیش از زلزله دوم اعلام کردند که تا یک هفته تعطیل خواهند بود.

نخستین زمین‌لرزه در شهر پازارجیک در استان قهرمان مرعش رخ داد. پس از آن نیز زلزله ۷٫۵ ریشتری دیگری این شهر را لرزاند.

این دو زمین‌لرزه در شهرهای جنوب شرق ترکیه نظیر آدانا، ختای و عثمانیه حس شد، ضمن اینکه تاکنون ۳ هزار و ۳۸۱ نفر در این زلزله جان خود را از دست داده و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند. همچنین بیش از ۶ هزار بنا ویران شده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =