کد خبر 3098
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

آهن نیوز بررسی کرد؛

برنامه بایدن برای ایجاد بحران مس در جهان/ تاثیر جهانی اعتراضات پرو

برنامه بایدن برای ایجاد بحران مس در جهان/ تاثیر جهانی اعتراضات پرو

کودتای آمریکا در بازار جهانی مس بحران ایجاد کرده است و اگر به زودی به بحران پرو رسیدگی نشود، می‌تواند تأثیری پایدار بر اقتصاد جهانی بگذارد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، وبسایت تحلیل تی اف آی گلوبال در یادداشتی به نقش دولت بایدن در ایجاد  بحران مس در جهان پرداخته است. در این نوشته آمده است: ایالات متحده در تلاش برای ادامه هژمونی و سلطه خود، روی به ایجاد بحران‌های پی در پی آورده است. برای نمونه در پرو، ایالات متحده در اتحاد با الیگارش‌های جناح راست، پدرو کاستیو را با کودتا از ریاست جمهوری برکنار کرد. اعتراضات پرو در حمایت از پدرو کاستیو پس از برکناری و زندانی شدن او آغاز شد. دولت جدید به ریاست دینا بلوارته یک ماه وضعیت اضطراری اعلام کرد. با این حال، اکنون دو ماه است که اعتراضات ادامه دارند و معترضان اکنون کنترل پرو جنوبی را به دست گرفته‌اند. پدرو کاستیلو از حمایت عمده‌ای در این منطقه برخوردار بود. این منطقه که محل زندگی جمعیت روستایی بومی پرو ابوده، سرشار از مس و سایر مواد معدنی است.

بحران سیاسی پرو

با تصمیم پارلمان پرو مبنی بر عدم برگزاری انتخابات زودهنگام در سال 2023، وضعیت کشور بدتر شده است. پیش از این، رئیس جمهور دینا بلوارته وعده داده بود که برای جلب رضایت معترضان، انتخابات را به دسامبر 2023 موکول کند. به دلیل قانون اساسی مبهم، دولت‌ها در پرو عمدتاً از ثبات لازم برخوردار نیستند. اکنون تقریبا 60 نفر در اعتراضات مرگباری که از هفته‌ها پیش کشور را فراگرفته، کشته شده‌اند. برکناری و متعاقب آن دستگیری پدرو کاستیو، رئیس جمهور پرو، خشم سراسری را برانگیخت و خشونت نشای از آن تا به امروز بی‌وقفه ادامه دارد.

برای خنثی کردن اعتراضات، رژیم کنونی پرو تلاش کرد معترضان را در ارتباط با کارتل‌های مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن معرفی کند. اما دولت در نهایت اعتراف کرد که چنین مدرکی ندارد. کشوری که با فقر، خشونت و دولت بی‌ثبات دست و پنجه نرم می‌کرد، اکنون به اندازه کافی از نارضایتی نخبگان برخوردار بود.

پدرو کاستیلو که به یک جامعه بومی نیز تعلق داشت، برای هزاران پرو به چشم امید و اصلاحات تلقی می‌شد. برکناری غیردموکراتیک او با حمایت ایالات متحده، خشم مردم را برانگیخت. معترضان از حمایت بین‌المللی قابل توجهی برخوردار شده‌اند بطوریکه رهبران کلمبیا، شیلی، برزیل و مکزیک واکنش سرکوبگرانه دولت در پرو را محکوم کردند.

معادن مس در پرو

پرو دومین صادرکننده بزرگ مس در جهان پس از شیلی است. کاستیلو با شعار «دیگر مردم فقیر در یک کشور ثروتمند وجود ندارند» برای ریاست جمهوری مبارزه کرد. او وعده داد که درآمد شرکت‌های معدنی خارجی و سایر مشاغل خارجی فعال در پرو را با فقرای این کشور تقسیم کند.

اما معدن مس لاس بامباس در پرو، متعلق به شرکت چین، تولید خود را از اول فوریه به دلیل کمبود منابع ضروری به دلیل محاصره، متوقف کرد. اگر عملیات در لاس بامباس، معدنی که 2 درصد مس جهان را تولید می‌کند، برای مدت طولانی به حالت تعلیق درآید، می‌تواند منجر به اختلال در عرضه جهانی مس و متعاقب آن افزایش قیمت‌ها شود. این اختلالات می‌تواند به معادن دیگر سرایت کند و احتمالا تا زمانی که مقامات به خواسته‌های تظاهرکنندگان رسیدگی نکنند، ادامه یابد. برای میزان تاثیرگذاری این شرایط، باید توجه داشتع که پرو 17 درصد مس جهان را تولید می‍کند.

انتظار می‌رود که وقفه‌های تولید در چین که دوسوم میزان تولید مس پرو را پوشش می‌دهد، شدیدتر باشد که در نهایت منجر به مشکلات عرضه در سراسر جهان خواهد شد. ژاپن، کره جنوبی و آلمان نیز احتمالاً با این مشکل مواجه خواهند شد. نه تنها مس، بلکه پرو یک کشور صادرکننده طلا و نقره نیز است. این امر برای کشور آمریکای جنوبی ایده‌آل نخواهد بود چون تقریباً 60 درصد از کل صادرات پرو از بخش معدن بوده که ارزش آن 40.3 میلیون دلار است.

براساس برآوردها، 53 میلیارد دلار سود شرکت‌های معدنی خارجی به دلیل اعتصابات و سایر اختلالات کار در تابستان 2022 از دست رفت. پرو به طور فزاینده‌ای به مقصدی نامطلوب برای شرکت‌های خارجی تبدیل می‌شود. در واقع، کودتای آمریکا در بازار جهانی مس بحران ایجاد کرده است و اگر به زودی به بحران پرو رسیدگی نشود، می‌تواند تأثیری پایدار بر اقتصاد جهانی بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر 3098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =