کد خبر 3102
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

عرضه‌های اعتباری، بازی با سرمایه مردم

عرضه‌های اعتباری، بازی با سرمایه مردم

چرخه باطل مکانیزم قیمت‌گذاری در بورس کالا بر اساس معاملات عجیب و غیرقابل توجیه عرضه‌های اعتباری, عامل افزایش قیمت در بازار داخلی علیرغم رکود شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در تحلیل افزایش روزانه قیمت‌های محصولات فولادی و آهنی چنین برداشت می‌شود که تا مادامی که عرضه‌های اعتباری امثال ذوب آهن اصفهان در بورس کالا عرضه شود و نرخ پایه نیز بر پایه معاملات محصولات این شرکت‌ها و بر اساس فرمول فعلی تعیین شود؛ نه تنها نمی‌توان از بورس کالا انتظار ارزانی و تعدیل قیمت داشت؛ بلکه درصورت ورود به فاز سنگین انتظار رکود و افزایش قیمت‌ها نیز بیش از پیش متصور است.

پاشنه آشیل التهاب این بازار عرضه‌های اعتباری جذاب برای تقاضا و تعیین نرخ پایه عرضه بر اساس معاملات این عرضه‌های بالاتر از نرخ بازار است.

بازارساز به وضوح از این نکته آگاه است اما فعلا در دستور کار خود تغییر فاز بازار را ندارد درصورتی که می‌تواند با یک اصلاح کوچک در فرمول تعیین قیمت پایه این مشکل مهم را با حذف اعمال معاملات اعتباری در تعیین نرخ پایه برطرف نموده و شفافیت و قیمت‌گذاری واقعی را به معاملات بورس کالا بازگرداند.

از طرف دیگر نرخ پایه عرضه‌های نقدی چون بر اساس معاملات اعتباری قیمت‌گذاری شده؛ عمدتاً برای خریدار مقرون به صرفه نیست و استقبال نمی‌شود؛ در نتیجه فقط می‌ماند معاملات اعتباری که با قیمت‌های نجومی معامله شده‌اند و برای جلسه بعد نرخ پایه عرضه باز هم بر اساس و روی شانه‌های این معاملات اعتباری تعیین نرخ می‌شوند و این چرخه ناسالم همچنان در یک لوپ بی‌پایان در تزریق التهابات مسموم به بازار ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 3102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =