کد خبر 3121
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران عنوان کرد؛

صادرات ۸.۵ میلیون تنی شمش و محصولات فولادی کشور

صادرات ۸.۵ میلیون تنی شمش و محصولات فولادی کشور

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: حدود ۸ و نیم میلیون تن صادرات شمش و محصولات فولادی در کشور داریم که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به حدود ۱۰ میلیون تن برسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به گزارش بازار، محمد آقاجانلو افزود: حدود ۸ و نیم میلیون تن صادرات شمش و محصولات فولادی از جمله محصولات طویل و عریض در کشور داریم که این را با ۱۰ سال پیش مقایسه کنیم که کاملا برعکس بود. حدود ۱۰ میلیون تن در ۱۰ سال گذشته واردات شمش و محصولات ناشی از آن داشتیم که خوشبختانه اکنون کاملاً برعکس شده است.

وی گفت: ۱۰ سال پیش صادرات ما کمتر از ۶۰۰ هزار تن شمش و انواع محصولات فولادی بود در مقابل واردات ما بیش از ۹ میلیون تن بود. اکنون حدود ۸ و نیم میلیون تن صادرات در ۱۰ ماهه امسال داشتیم و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال به حدود ۱۰ میلیون تن برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران افزود: اگر بخواهیم با سال‌های قبل مقایسه کنیم، دیگر خام فروشی نداریم، در سال‌های قبل حتی در سنگ آهن و کلوخه سنگ آهن صادرات داشتیم، اکنون صادرات ما در حوزه شمش و محصولات فولادی است و برنامه اصلی ما این است که این را هم ارتقا دهیم یعنی به حوزه‌های باکیفیت‌تر در زنجیره فولاد وارد شدیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه باید انجام شود و صادرات مان بیشتر محصولات محور باشد تا شمش.

وی ادامه داد: در واقع از مقطع سنگ آهن به شمش رسیدیم و چند مرحله گذر کردیم و اکنون عدد صادرات محصولات فولادی درشتر از شمش است که این را باید ارتقا بدهیم.

آقای آقاجانلو درباره میزان مصرف داخلی گفت: حدود ۳۰ میلیون تومان تولید شمش داریم که وارد زنجیر شده و مصرف می‌شود، همچنین حدود دو سوم تولیدات کشور اکنون مصرف داخلی و یک سوم صادراتی است. در سال‌هایی که مصرف کشور بالا می‌رود باید روی گره‌های صادراتی بیشتر کار کنیم تا ان شاء الله صادرات بیشتری داشته باشیم.

وی درباره برنامه‌های تولید فولاد نیز افزود: حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تن در سال جاری می‌توانستیم تولید داشته باشیم، اما مشکلات زیرساختی موجب توقف تولیدات شد، اما در کلان موضوع باید چند موضوع را حل کنیم که یک بحث همین گاز است که پاشنه آشیل شرکت فولادی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: بحث زیرساخت‌هایی مانند حمل و نقل ریلی نیز باید توسعه بیشتری پیدا کند، در آنجا نیز هم اکنون دچار مشکل هستیم، بحث تأمین خوراک واحدهای فولادی و ماده اولیه از بحث اکتشافات گرفته تا ... باید توسعه بیشتری پیدا کند تا بتوانیم به رشد بالاتری برسیم.

وی افزود: با توجه به اینکه ما جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم یک مقدار باید به الگوهای جهانی نیز فکر کنیم که در واقع با توجه به توسعه زنجیره فولاد و تأمین مواد اولیه از خارج کشور باید واحدهای ما به حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مهاجرت کنند، در کنار آب‌های آزاد باشند تا واردات مواد اولیه و صادرات راحتر انجام شود و در آنجا توسعه بیشتری بدهند که در آینده روی واردات و صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتری کار کنند.

آقاجانلو گفت: قطعاً اگر بحث کمبود گاز پیش نیامده بود، بزرگترین مشکل ما اکنون تأمین مواد اولیه بود، اما کمبود گاز باعث شده چالش‌های دیگر کم رنگ‌تر شوند.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تنی دیده شده است که اگر بتوانیم بهره برداری کامل کنیم، شاید بعد از آن دیگر خوراک کشور جوابگو نباشد، لذا ضرورت دارد سریعتر به سمت اکتشاف برویم، بویژه که اکتشاف زمان بر است، اگر اکنون اقدام کنیم شاید ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نتایج بیرون بیایید، لذا این چالش قطعاً باید در کنار بحث حمل و نقل حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 3121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =