کد خبر 3127
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

مدیرعامل شرکت فولادشادگان در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز مطرح کرد:

فولاد شادگان پیشرو در بومی‌سازی کمپرسورهای سانتریفوژ

فولاد شادگان پیشرو در بومی‌سازی کمپرسورهای سانتریفوژ

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان؛ از بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مربوط به کمپرسورهای پروسس و کمپرسورهای سانتریفوژ در این شرکت فولادی خبرداد و گفت: در حال حاضر این تجهیزات در واحدهای احیای مستقیم پِرِد (PERED) استفاده می‌شود.

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت فولادشادگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آهن نیوز به توسعه بومی‌سازی صنعت فولاد در این واحد تولیدی اشاره کرده و گفت: فولاد خوزستان از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و تکنولوژی بوده که اولین واحد احیای مستقیم در این شرکت بومی‌سازی شده است.

وی ادامه داد: فولاد خوزستان موفق به احیای مستقیم و بومی‌سازی دانش آن شده است تا نقطه عطفی باشد برای اینکه واحدهای احیای مستقیم در کشور توسعه یابد به شکلی که در حال حاضر بیش از ۴۰ واحد احیای مستقیم در سراسر کشور احداث شده که قدم اول این موضوع در فولاد خوزستان شکل گرفت. به این خاطر می‌توانیم بگوییم فولاد خوزستان در زمینه‌ی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و تکنولوژی، پیشرو است.

کهزاد با اشاره به اینکه فولاد شادگان زیرمجموعه فولاد خوزستان توانسته این مسیر را توسعه دهد، ادامه داد: بومی‌سازی تجهیزات و قطعات مربوط به کمپرسورهای پروسس و کمپرسورهای سانتریفوژ اولین‌بار در فولاد شادگان انجام شده و در حال حاضر در واحدهای احیای مستقیم پِرِد استفاده می‌شود.

به گفته وی، فولاد شادگان در چهار طرح در حال پیگیر بومی‌سازی قطعات و تجهیزات است تا بتواند بی‌نیاز از واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت شود.

کهزاد در خصوص تبعات ناشی از محدودیت انرژی به صنایع افزود: محدودیت‌های برق و گاز باعث شده تا شرکت‌های فولادی عموماً به طور متوسط ۸ ماه از سال را با ظرفیت کامل کار کنند و ۴ ماه از سال را بخاطر محدودیت‌های برق و گاز از دست دهند و این می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را به زنجیره‌ی فولاد وارد کند. برخی از شرکت‌ها برای جبران کمبود برق، اقدام  به احداث نیروگاه  کرده‌اند تا بتوانند مشکلات تولیدشان را جبران کنند اما آنچه که واقعاً از دست شرکت‌های فولادی برنمی‌آید بحث گاز است که باید دولت فکر و چاره‌ای به حال این قضیه کند و اگر این مشکل را نتوانند حل کنند نه‌تنها رسیدن به هدف افق ۱۴۰۱ امکان‌پذیر نخواهد بود بلکه تولید ملی هم دچار مشکل می‌شود.

وی ضمن درخواست از دولت برای رفع کم‌گازی صنایع بالاخص صنایع فولادی خاطرنشان کرد: دولت باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده و بر این امر تمرکز کند تا مشکلات کاهش یافته و رفع شوند.

مدیرعامل شرکت فولادشادگان در بخش دیگری از سخنانش درباره ارزیابی نحوه عرضه محصولات فولادی (مواد اولیه و آهن‌اسفنجی) در بورس کالا بیان کرد: اگر قرار بر عرضه صحیح زنجیره فولاد در  بورس باشد لازمه‌ی آن در درجه اول، عرضه همه‌ی زنجیره است و در درجه دوم باید از قیمت‌گذاری‌های دستوری عبور کنیم بنابراین باید سازوکار بورس را بپذیریم و اجازه دهیم عرضه و تقاضا؛ قیمت را مشخص کنند. اینکه ما بخشی از این شرایط چرخه را بپذیریم و بخشی از آن را نپذیریم قطعا همه‌ی واحدها دچار خسارت شده و برای آنها مشکل ایجاد می‌شود. 

کهزاد در خصوص چالش‌های نوسانات ارزی در کشور اظهار داشت: دلار موضوع بسیار مهمی در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد است و این باعث می‌شود که در تأمین مواد، قطعات و ... همه‌ی شرکت‌ها دچار بحران شوند. امروز می‌بینید ما قرادادی بر اساس قیمت ارز منعقد می‌کنیم و بلافاصله شوک ارزی وارد می‌شود که دیگر آن قیمت‌ها اعتبارشان را از دست می‌دهند و اینگونه قراداد فاقد اعتبار شده و این روند در بلند مدت مشکلات جدی برای زنجیره فولاد به دنبال خواهد داشت و همه‌ی شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند. باید در خصوص این موضوع بتوانیم راهکار عمومی که مورد قبول همه‌ی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد برسیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =