کد خبر 3128
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

مشترکان پرمصرف پنل خورشیدی نصب کنند

مشترکان پرمصرف پنل خورشیدی نصب کنند

صنعت برق پیشنهادی را مبنی بر نصب پنل خورشیدی توسط مشترکان پرمصرف ارائه کرده تا شاید از این طریق تامین برق صنایع و بخش کشاورزی با چالش مواجه نشود.

 به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از روزنامه تجارت، در صورتی که ۱۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، محدودیت‌های برق صنایع برطرف خواهد شد. در این بین انرژی های تجدیدپذیر می توانند نقش ویژه ای داشته باشند، پنل های نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی ما گذشته وارداتی بودند اما اکنون کارخانه های ایران توانایی تولید پنل های تولید برق و نیروگاه های بادی را دارند.
یکی از برنامه های صنعت برق توسعه انرژی های پاک در کشور است و در این راستا نیز پیشنهادی را به مشترکان پرمصرف اعلام کرده است، آنطور که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته؛ برخی از مشترکان تمکن مالی و توان پرداخت قبض های پرمصرفی خود را دارند و پیشنهاد ما به این گروه این است که از نیروگاه‌های خورشیدی در خانه خود استفاده کنند، چون کسانی که قبض‌های با مبالغ بالا دریافت می‌کنند این امکان را دارند که علاوه بر بهینه‌سازی مصرف برق از مولدهای کوچک خورشیدی برای تامین برق خود استفاده کنند. در این صورت امکان تامین برق بیشتر بخش‌های صنعت و کشاورزی فراهم می شود. سخنگوی صنعت برق از رایگان شدن هشت میلیون قبض خبر داد و گفت: ۱۸ درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف بازگشتند و در بین مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات در ماه مصرف داشتند حدودا ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند. مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه، امسال میزان مصرف در بخش خانگی با کاهش چشمگیری مواجه بود، اظهار کرد: معمولا رشد مصرف برق خانگی در بخش خانگی بیش از پنج درصد است اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش مصرف برق نسبت به رشد متعارف در بخش خانگی داشتیم و کاهش مصرف ۱۰ درصدی را شاهد بودیم. وی با بیان اینکه تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده‌اند، گفت: از این تعداد ۸ میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است. رجبی مشهدی با بیان اینکه در مجموع ۱۳۵۷ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی در بخش خانگی ثبت شده است، گفت: همچنین در بخش اداری در مجموع ۶۵۰ مگاوات و در بخش خانگی ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی داشته‌ایم. وی با بیان اینکه در دوره گرم سال بیش از ٨٥ درصد مشترکان خانگی به زیر الگوی مصرف رسیدند، اظهار کرد: با اجرای طرح تشویق مشترکان میزان کاهش مصرف برق بیش از ۱۵۰۰ مگاوات تخمین زده شده است، برای تامین این میزان اگر قرار به ساخت نیروگاه و شبکه های مورد نیاز بود، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بایستی سرمایه گذاری می کردیم. تاکنون بیش از ۶۶۷۴ واحد نیروگاه خورشیدی انشعابی در کشور به بهره‌برداری رسیده آمارها حاکی است که کم‌استعدادترین منطقه ایران از نظر تابش خورشید که سواحل خزر است، دو برابر آلمان ظرفیت دارد. بنابراین با توجه به این‌که ایران سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی و تاسیس نیروگاه روی پشت‌بام خانه خود، علاوه بر تامین نیاز، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شرکت توزیع برق بفروشند. در این راستا، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری که طی سال ۱۳۹۶ میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به‌طرز قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.

چگونه در پشت بام خود نیروگاه بسازیم؟
متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مهرسان یا مراجعه حضوری به شرکت‌های توزیع نیروی برق نزدیک محل سکونت و احداث نیروگاه، نسبت به دریافت مجوز مربوطه و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال اقدام کنند. بدین صورت که مشترک باید به شرکت توزیع برق محل سکونت خود مراجعه و قرارداد ساده‌ای را که از قبل طراحی شده، امضا ‌کند، از حدود ۳۰ تا ۴۰ پیمانکاری که در هر شهری فعال هستند، یک پیمانکار انتخاب و نیروگاه ظرف سه تا چهار روز احداث می شود. شرکت توزیع نیز بر اساس قرارداد، کنتور را برای مشترک نصب می‌کند و همان لحظه خرید برق انجام می‌شود. مشترک باید سیستم‌های مورد نیاز را خریداری و با همکاری و مشاوره وزارت نیرو نصب کند. اگر مشترک تصمیم داشته باشد، برق تولیدی را به شبکه تزریق کند، وزارت نیرو کنتور را قرائت کرده و هزینه برق تولیدی به صورت ماهانه به آن‌ها پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 3128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =