کد خبر 3132
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

آخرین جزییات از بازار فولاد ترکیه/ توقف واردات دریایی قراضه

آخرین جزییات از بازار فولاد ترکیه/ توقف واردات دریایی قراضه

در پایان هفته کاری، بازار قراضه وارداتی ترکیه در سکون مطلق باقی ماند و هیچ معامله‌ای در دریا گزارش نشد. چون طرفین ترجیح می‌دهند پس از زلزله‌های شدیدی که در ۱۵ بهمن در کشور رخ داد، منتظر شرایط بمانند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، به گفته منابع، زمین لرزه‌هایی که در تاریخ ۶ فوریه ترکیه و سوریه را لرزاند، به کارخانه‌های فولادسازی این منطقه آسیبی نرسانده است. زمین لرزه ۷.۸ ریشتری خسارات و ویرانی های گسترده ای را در سراسر ترکیه و سوریه وارد کرد. بدتر از آن، زلزله دوم در ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه بعد از ظهر در حوالی شهر قهرمان مراش رخ داد.

اهمیت منطقه آسیب دیده برای تولید فولاد

یکی از مقامات شرکت مادر روسی آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (MMK) به اینترفاکس گفت که تولیدکننده تخت فولاد MMK Metalurji تحت تاثیر این تکان‌ها قرار نگرفته است. MMK Metalurji در استان هاتای در جنوب مرکزی ترکیه و با سوریه هم مرز است. این کارخانه می‌تواند تا ۲.۳ میلیون تن کویل نورد گرم در سال از طریق یک کوره قوس الکتریکی تولید کند.

همچنین این شرکت دارای خط HDG با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن متریک در سال است که از کلاف نورد سرد و گرم به عنوان خوراک استفاده می‌کند. این سایت همچنین می‌تواند ۷۵۵ هزار تن در سال نورد سرد داشته باشد. در پایین دست نیز شرکت می‌تواند تا ۴۰۰ هزار تن کویل گالوانیزه از پیش رنگ شده تولید کند. باید توجه داشت که، مهم است که اتحادیه اروپا پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، کارخانه MMK را در تحریم‌های خود قرار داد.

البته تولیدکننده فولاد تخت ترکیه MMK Metalurji در سال ۲۰۲۲ در محیط عملیاتی چالش برانگیز در میان عوامل جهانی و محلی قرار داشت. افزایش هزینه‌های انرژی به طور قابل توجهی بر تولید فولاد خام تأثیر گذاشت.

یک منبع آگاه در این مورد گفت که کارخانه İsdemir در استان هاتای نیز از نظر تولید فولاد آسیبی ندیده است. اگر مشکلی وجود داشته باشد، در مورد انتقال انرژی خواهد بود، اگرچه تاکنون چیزی اعلام نشده است. İsdemir بخشی از گروه معدن و متالورژی صندوق بازنشستگی OYAK است و همچنین شامل کارخانه Erdemir در شمال ترکیه در دریای سیاه می‌شود.

ایش‌دمیر می‌تواند تا ۵.۳ میلیون تن در سال فولاد خام را از طریق چهار کوره بلند و سه کوره اکسیژن پایه ۲۰۰ تنی تولید کند که هم در اسلب و هم در بیلت ریخته می‌شود. این کارخانه همچنین می‌تواند کلاف نورد گرم، صفحه و میله سیمی نورد و مقداری از شمش خود را برای فروش تجاری استفاده کند.

ترکیه همچنان یک بازیکن اصلی در فولاد جهانی است

ترکیه صادرکننده عمده محصولات فولادی به اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه بوده و در تولید جهانی فولاد با ارزش است. مجموع صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۱۹.۶ میلیون تن رسید. بر اساس گزارش ماه ژانویه انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه، این میزان نسبت به حدود ۲۴.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۱، ۱۷.۷ درصد کاهش داشته است. در همین حال، انجمن جهانی فولاد در ژانویه اعلام کرد که تولید سالانه فولاد خام ۱۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این نشان دهنده کاهش به ۳۵.۱ میلیون تن از تقریبا ۴۰.۴ میلیون تن در سال گذشته است.

تاثیر زلزله بر بازار داخلی

در پایان هفته کاری، بازار قراضه وارداتی ترکیه در سکون مطلق باقی ماند و هیچ معامله‌ای در دریا گزارش نشد. چون طرفین ترجیح می‌دهند پس از زلزله‌های شدیدی که در ۱۵ بهمن در کشور رخ داد، منتظر شرایط بمانند.

بازار میلگرد ترکیه پس از زمین لرزه‌های مهیب اخیر، در تمام هفته در رکود بود و بازیگران بازار در مورد تحولات نامطمئن هستند.

همچنین صادرات ورق گالوانیزه روسیه به ترکیه تقریبا متوقف شده است چون پس از زلزله‌های ویرانگر در ترکیه و سوریه، تجارت منطقه‌ای تا حل و فصل مسائل بحرانی متوقف شده است. در این شرایط، صادرکنندگان فولاد روسیه ترجیح می دهند منتظر بمانند و انتظار بهبود تقاضا را ظرف دو هفته دارند. از همین روی، سطوح شاخص اندکی کاهش یافته است.

باید توجه داشت که شرایط اقتصادی همچنان باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز در ترکیه شده است و بر عملکرد بخش ساخت و ساز تأثیر منفی داشت. در چنین شرایطی، فولادسازان داخلی تحت فشار تقاضای کند که احتمالا رونق ساخت وساز و بازسازی بازار را تکان خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر 3132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =