کد خبر 319
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ضعف زیرساخت‌ها خطری برای آینده صنعت فولاد

ضعف زیرساخت‌ها خطری برای آینده صنعت فولاد

صنعت فولاد از مهم‌ترین منابع ارزآور کشور به شمار می‌رود به همین دلیل توجه به این صنعت و اصلاح زیرساخت‌های آن توسط دولت امری ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بی‌شک نام کشور ایران در زمینه تولید فولاد، همیشه درخشان بوده؛ اما برای حفظ جایگاه در سال‌های آینده نیاز به توسعه زیرساخت‌های صنعتی خواهد داشت. بنابراین غفلت از این امر باعث خواهد شد تا در آینده روند تولید فولاد کشور اختلال ایجاد شود. همچنین این موضوع باعث خواهد شد تا در آینده توان رقابتی با دیگر تولیدکنندگان را نداشته باشیم.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در حوزه نرم‌افزاری هم هستیم. منظور از توسعه زیرساخت نرم‌افزاری برنامه‌ریزی، آینده‌پژوهی، منابع انسانی و هدف‌گذاری است.

در حال حاضر بر اساس سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد. کارشناسان معتقدند این رقم می‌تواند تا ۵۷ میلیون تن افزایش داشته باشد به شرط آنکه مشکلات در حوزه زیرساخت‌ها از میان برداشته شود. در حال حاضر ضعف در زیرساخت‌ها، دستیابی به میزان تولید را با اما و اگر مواجه کرده است.

ضعف در تقویت نرم‌افزاری، نبود دانش فنی و مدیریت هوشمند، چالش حمل و نقل، کمبود آب، برق و گاز، چالش سرمایه‌گذاری و تامین مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلاتی است که به باور کارشناسان رسیدن به تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

علاوه بر این، ازمشکلات دیگری نظیر سرمایه انسانی، قراردادها، تامین مالی، بیمه و ارزان‌فروشی مواد معدنی نسبت به صنایع میانی زنجیره تولید فولاد از دیگر مواردی است که عدم‌توجه به آن دستیابی به افق ۱۴۰۴ را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

حسام‌الدین والی کارشناس صنعت فولاد با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر صادرات فولاد ایران جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد و این درحالی است که حدود ۱۰ سال پیش ما وارد کننده بودیم.

وی در این زمینه گفت: صنعت فولاد دارای مشکلاتی است که نیازمند اصلاح اساسی است که از جمله آنها می‌توان به عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش، کمبود انرژی گاز و برق و قطعی آن در واحدهای تولیدی، اشاره کرد.

این کارشناس همچنین گفت: صنعت فولاد صنعتی است که در نبود صادرات نفتی جایگاه خوبی در بخش صادرات پیدا کرده است و در صورت حمایت از این بخش هم ارزآوری به کشور بیشتر می‌شود هم جایگاه خوبی در بخش صادرات به دست می‌آوریم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =