کد خبر 3202
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
بخش خصوصی را تقویت کنید، مشکلات فولاد حل می‌شود

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران معتقد است: با تقویت و تعامل دولت و بخش خصوصی می‌توان بسیاری از مشکلات فولاد از جمله کمبود انرژی را رفع کرد و این امر در گرو تقویت بخش خصوصی و کاهش موانع بر سر آنهاست.

رضا قنبری دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، صادرات را یکی از مهمترین بخش‌های صنعت فولاد دانست و افزود: در حال حاضر کارگروه‌های توسعه صادرات و انرژی در انجمن فعالند.

وی انتقال اطلاعات دقیق، ارتباط ماتریسی بین اعضای کارگروه صادرات فولاد و تسریع در آگاه‌سازی بخشنامه‌هایی که توسط دولت ابلاغ می‌شود را سه دلیل عمده و مهم در کارگروه صادرات برشمرد و یادآور شد: ارتباط بسیار خوبی بین معاونان بازرگانی وجود دارد که برای آن سه دلیل می‌توان متصور شد که از اولین دلیل آن می‌توان به ارائه اطلاعات اشاره کرد. به عبارتی اطلاعات دقیقی به ما می‌دهند تا اطلاعات کافی داشته باشیم. دومین مورد، ارتباط ماتریسی بین اعضاست. به عبارتی، در صنعت فولاد یا هر صنعت دیگری، افراد ناخالصی وجود داشته یا بازرگانانی هستند که عملکردشان منجر به اختلال در بازار می‌شود. اگر ما ارتباط ماتریسی بین اعضا داشته باشیم این ناخالصی‌ها از صنعت خارج شده و رقابت منفی و شوک در بازار کاهش می‌یابد.

این کارشناس ارشد در حوزه فولادی دلیل سوم این ارتباط بین اعضای نوردکاران با انجمن را انتقال صحیح اطلاعات موثق دانست و معتقد است: بخشنامه‌ها از همین طریق بین اعضا منتقل می‌شود. این بخشنامه یا قانون‌های جدید در چنین بستری سریعاً منتشر می‌شود.

قنبری در بخش دیگری از سخنانش به تعامل انجمن نوردکاران با بخش دولتی در حل معضل گاز صنایع  اشاره کرد و افزود: سهم استفاده از انرژی در نوردکاران نسبت به دیگر بخش‌های زنجیره فولادی‌ بسیار کم است  اما انرژی برای آنها بسیار مهم است. در سال‌های گذشته روال به این شکل بود که در تابستان برق و در زمستان گاز قطع می‌شد اما امسال هر دو با هم قطع شدند و بحران زیادی را برای صنایع فولادی بوجود آورده است.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه به تعامل بخش خصوصی و دولت اشاره کرد و یادآور شد: دولت به عنوان سیاستگذار؛ تصمیماتی در صنعت فولاد اتخاذ کرده که گریزی از آن نیست اما نباید فراموش کرد که بخش خصوصی دارای پتانسیل‌های بسیار زیادی برای ارتقای نوع فعالیت خود هستند و موانع را با هوشمندی و درایت بسیار مدیریت می‌کنند.

قنبری در ادامه عنوان کرد: آن چیزی که ما بیش از پیش از بخش حاکمیت و یا سیاستگذاران می‌خواهیم این است که تصمیمات خود را پیش از اجرا، اطلاع‌رسانی کنند چراکه تصمیمات ضرب‌الاجلی، تبعات غیرقابل جبرانی برای صادرکنندگان به دنبال دارد به طور مثال؛ بارها پیش آمده که محصول صادر شده است و در حال ترخیص بوده اما با صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای، مشکلات غیرقابل جبرانی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفته است.

به گفته وی، اگر قرار است دولت بخشنامه‌ای صادر کند باید طبق قانون باشد به شکلی که قانون‌گذار در  ماده ۱۲ و ۱۵ قانون بهبود مستمری کسب و کار، اعلام کرده که هرگونه تصمیم‌گیری بدون در نظر گرفتن عقاید و نظر بخش خصوصی باشد می‌توان به آن اعتراض کند اما متاسفانه به قدری این فرآیند اعتراض طولانی است که ما بازارمان را از دست می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 3202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =