کد خبر 3209
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

فولاد آلیاژی اسفراین پاسخگوی نیاز صنعت نفت و گاز کشور

فولاد آلیاژی اسفراین پاسخگوی نیاز صنعت نفت و گاز کشور

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه محصول تولیدی فولاد آلیاژی این مجتمع صنعتی جزو برترین محصولات فولاد آلیاژی کشور است، عنوان کرد: صنعت نفت و گاز کشور اصلی‌ترین مشتری فولاد آلیاژی این مجتمع صنعتی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از عصر اترک ؛ بهرام قزی، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره فعالیت مجتمع صنعتی فولاد اسفراین و صنایع پایین‌دستی آن در استان اظهار داشت: در ۲۸ بهمن‌ماه سال ۸۸ فعالیت رسمی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین به‌منظور تولید فولادهای آلیاژی و ریخته‌گری قطعات فولادی آغاز شد.

قزی درباره میزان تولیدات این مجتمع صنعتی بیان کرد: ظرفیت اسمی سالانه تولید فولاد آلیاژی این مجتمع ۸۱ هزار تن و ریخته‌گری قطعات سنگین نیز ۱۲۰ هزار تن است.

بااین‌وجود، وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه این مجتمع صنعتی سفارش محور است، همواره ظرفیت تولید واقعی این مجتمع بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در نوسان بوده است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: این نوسان در میزان تولید واقعی این مجتمع، تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از جمله میزان سفارش دهی انجام شده، واردات محصولات فولادی به کشور و بروز بحران انرژی بوده است.

وی در ادامه به دستورالعمل وزارت صمت در زمینه واردات محصولات فولادی به کشور نیز اشاره و در این باره عنوان کرد: وزارت صمت در راستای حمایت از تولید داخلی محصولات فولادی مقرر کرد که صنایع کشور در سامانه " توان ایران " محصولات تولیدی خود را ثبت و اظهار کنند تا مشتریان با مراجعه به این سامانه، سفارش دهی‌ها را انجام دهند و از واردات محصولاتی که تولید داخلی دارند، جلوگیری شود.

قزی، اجرای این دستورالعمل وزارت صمت را مناسب توصیف کرد و گفت: این دستورالعمل نوسان تولید محصول در این مجتمع صنعتی را به حداقل رسانده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه محصول تولیدی فولاد آلیاژی این مجتمع صنعتی جزو برترین محصولات فولاد آلیاژی کشور است، عنوان کرد: صنعت نفت و گاز کشور اصلی‌ترین مشتری فولاد آلیاژی این مجتمع صنعتی است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی همچنین افزود: بخشی از تولیدات این مجتمع صنعتی نیز به بازارهای هدف صادر می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره اجرای طرح‌های توسعه‌ای مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیز اظهار کرد: خط تولید شمش فولاد اسفراین به ظرفیت ۹۹ هزار تن در سال از جمله حلقه‌های زنجیره تولید محصولات فولادی است که در این مجتمع راه‌اندازی شد که حتی بخشی از شمش فولادی تولید شده در این مجتمع صادر می‌شود.

قزی همچنین افزود: پس از آن، در این مجتمع صنعتی، خط تولید تبدیل شمش فولادی به دیگر محصولات فلزی نیز فعال شد.

وی همچنین درباره اجرای طرح‌های تکمیلی در این مجتمع صنعتی نیز بیان کرد: تا به کنون، در این مجتمع صنعتی واحدهای ذوب، پرس، آهنگری شعاعی، خطوط آزمایشگاهی و کنترل کیفی ایجاد شده‌اند.

علاوه بر این، رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در این مجتمع صنعتی واحد ریخته‌گری پیوسته به‌منظور تولید بلیت بروش ریخته‌گری مداوم، واحد ذوب مجدد قطره‌ای برای ذوب مجدد و تصفیه نهایی شمش‌ها و تولید فولادهای تمیز و دارای کاربردهای خاص همچنین کارگاه عملیات حرارتی سبک‌وسنگین و کارگاه ماشین‌کاری سبک‌وسنگین نیز ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه درباره ایجاد صنایع پایین‌دستی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین نیز اظهار کرد: احداث و راه‌اندازی کارخانه لوله گستر در شهرستان اسفراین از جمله صنایع پایین‌دستی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین است.

قزی با بیان اینکه فعالیت کارخانه لوله گستر اسفراین در سال ۸۷ آغاز شد، عنوان کرد: کارخانه لوله گستر اسفراین شمش فولادی را از مجتمع صنعتی فولادی اسفراین همچنین از کارخانه کیمیای صبا اسفراین خریداری می‌کند و از این شمش‌های فولادی، لوله‌های بدون درز چاه‌های نفت تولید می‌شوند که مشتری اصلی این لوله‌های صنعت نفت و گاز کشور است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید اسمی این کارخانه ۲۳ هزار و ۸۰۰ تن در سال است، گفت: این کارخانه صددرصد از این ظرفیت را تولید می‌کند که محصول تولیدی در بازار داخلی خریداری و بهره‌برداری می‌شود.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فعلاً به علت تحریم‌ها نشان استاندارد " ای پی آی " آمریکا برای محصول کارخانه لوله گستر صادر نمی‌شود که این کارخانه صادرات محور شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر در این کارخانه ۶۴۸ نفر مشغول به کار هستند و در آینده نزدیک نیز تعدادی نیروی جدید در این کارخانه به کار گرفته خواهند شد.

قزی همچنین عنوان کرد: کارخانه آذین فرج اسفراین نیز از دیگر واحدهای پایین‌دستی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین است که در زمینه قالب‌زنی انواع فلزات، ماشین‌کاری انواع فلزات و تولید قطعات خودرو فعال شده است.

وی گفت: در حال حاضر در این کارخانه احداث پنج فاز دیگر نیز در دست اجرا هستند.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: در حال حاضر در این کارخانه ۷۰۰ نفر نیرو مشغول به کار هستند.

علاوه بر این، وی عنوان کرد: کارخانه قطعه تراش دقیق نیز حلقه‌ای دیگر از واحدهای پایین‌دستی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین است که ماده اولیه این کارخانه از این مجتمع صنعتی خریداری می‌شود.

قزی در ادامه به فعالیت کارخانه کیمیای صبا در شهرستان اسفراین نیز اشاره و عنوان کرد: این کارخانه نیز محصولات فولادی تولید می‌کند.

وی گفت: در این کارخانه شمش فولادی تولید می شود که ظرفیت اسمی این کارخانه ۹۷ هزار تن در سال است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی یادآور شد: ظرفیت تولید این کارخانه طی دو سال گذشته تحت‌تأثیر بحران انرژی (قطعی برق و قطعی گاز) قرار گرفته است.

وی افزود: در این کارخانه ۳۴۰ نفر نیرو مشغول به کار هستند.

قزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح توسعه این کارخانه نیز با اشتغال حدود ۵۰۰ نفر به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی در خاتمه درباره مشکلات مجتمع صنعتی فولاد اسفراین و کارخانه‌ها وابسته به آن در استان بیان کرد: بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولیدی این واحدها بسیار ضروری است.

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمال ثبات نداشتن نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات یدکی همچنین بروز بحران انرژی (قطعی برق و گاز)، کاهش قدرت خرید مردم و به‌تبع آن کاهش سفارش پذیری‌ها را از دیگر مشکلات مهم این واحدهای صنعتی در اسفراین برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر 3209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =