کد خبر 3210
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

تیر تحریم فولاد روسیه به سنگ خورد

تیر تحریم فولاد روسیه به سنگ خورد

بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تحریم‌ها علیه بخش فولاد روسیه به هدف خود نرسیده‌اند و بازار اروپا برای تهیه مواد خام از فدراسیون روسیه باز مانده است و ایالات متحده حداقل محدودیت‌ها را اعمال می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از GMK، بررسی‌ها نشان می‌دهد با جایگزینی تامین‌کنندگان روسی در بازار اتحادیه اروپا، اوکراین می‌تواند صادرات محصولات آهن و فولاد را ۷۴ میلیون دلار در ماه افزایش دهد. باید توجه داشت که مقدار اعلام شده با در نظر گرفتن حجم سنگ آهن و آهن خام عرضه شده توسط شرکت‌های روسی به بازار اتحادیه اروپا در سال گذشته و ظرفیت‌های تولید باقی مانده در قلمرو تحت کنترل اوکراین می‌باشد.

آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، در جلسات علنی کمیته توسعه اقتصادی ورخوونا رادا در مورد این موضوع گفت: جایگزینی واردات از فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس با کالاهای اوکراینی در اوکراین، اتحادیه اروپا و جهان می‌تواند به اقتصاد جهان کمک کند.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۴ فوریه) اعلام کردند رفع انسداد بنادر، تامین انرژی کافی، افزایش ظرفیت راه آهن به کارخانه‌ها و معادن اوکراین امکان افزایش صادرات را فراهم نموده است.

آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، در ادامه تصریح کرد: حداکثر پتانسیل ممکن برای افزایش صادرات سنگ آهن و آهن خام طبق محاسبات ما ۲۳۰ میلیون دلار در ماه است. این به شرطی است که شرکت‌های فولادی که در قلمرو تحت کنترل اوکراین باقی مانده‌اند، بتوانند تولید را به سطح قبل از جنگ بازگردانند.

به گفته آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، برای افزایش صادرات محصولات فولادی از اوکراین باید چندین موضوع حل شود که شامل موارد زیر است:

  1. اولین موضوع رفع انسداد بنادر اوکراین برای محصولات فولادی می‌باشد. باید توجه داشت که بدون بنادر رفع انسداد، فولادسازان قادر به افزایش صادرات نخواهند بود و بنادر اروپایی نیز قادر به پردازش چنین حجمی از محصولات قابل عرضه از اوکراین نیستند.
  2. موضوع بعدی افزایش ظرفیت گذرگاه‌های راه آهن مرزی با اتحادیه اروپا اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون ظرفیت حمل اسمی محصولات فولادی از گذرگاه‌های راه آهن مرزی اوکراین ۳۴۰۰ واگن و ظرفیت واقعی طبق محاسبات منابع خبری فقط ۱۸۰۰ واگن می‌باشد. باید توجه داشت که واگن‌ها می‌توانند تا دو هفته در صف مرزها بیکار باقی بمانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت فولادی Ukrzaliznytsia در تلاش است تا مشکل محدودیت قیمت را از طریق ارائه به اصطلاح کنوانسیون در مورد حمل و نقل محموله آهن و فولاد حل کند. در نتیجه، شرکت‌ها فرصت‌های صادراتی را از دست می‌دهند.
  3. موضوع بعدی تثبیت تامین انرژی می‌باشد که همچنان یک مشکل مهم برای صنایع به شمار می‌رود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد گام‌های خاصی در این راستا در حال انجام می‌باشد.
  4. همچنین موضوع آخر نیز تقویت تلاش‌های دیپلماتیک با هدف جابجایی محصولات روسی از بازار اروپایی است که امری ضروری می‌باشد. بررسی‌ها نشان می دهد در ۱۰ ماه سال ۲۰۲۲، روسیه ۲.۴ میلیون تن سنگ آهن و ۱ میلیون تن آهن خام به اتحادیه اروپا صادر کرد که ارزش کل آنها تقریباً یک میلیارد دلار بود.

معامله گران در روز سه شنبه (۱۴ فوریه) اعلام کردند تا زمانی که چنین امکان قانونی وجود داشته باشد، تولیدکنندگان اروپایی محصولات فولادی روسیه را خریداری خواهند کرد.

آقای Stanislav Zinchenko مدیر عامل مرکز GMK، همچنین اظهار کرد: اکنون خرید محصولات فولادی روسیه برای اتحادیه اروپا سودآور است، زیرا فولادسازان روسی تخفیف‌هایی را ارائه می دهند که شامل ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌های جهانی می‌باشد.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بسیاری از تحریم‌ها علیه بخش فولاد روسیه به هدف خود نرسیده‌اند. در نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار اروپا برای تهیه مواد خام از فدراسیون روسیه باز مانده است و ایالات متحده حداقل محدودیت‌ها را اعمال می‌کند.

به طور کلی، بر اساس تحقیقات مرکز GMK، میزان خسارات ناشی از محاصره بنادر دریایی به ۴۲۰ میلیون دلار در ماه می‌رسد. باید توجه داشت که اوکراین نمی‌تواند ماهانه ۱.۳ میلیون تن سنگ آهن، ۱۵۱ هزار تن آهن خام، ۱۹۲ هزار تن محصولات فولادی نیمه تمام و ۲۱۸ هزار تن محصولات فولادی تولید و صادر کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =