کد خبر 323
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

سبز کردن فولاد در ایران بعد از ۲۰۶۰

سبز کردن فولاد در ایران بعد از ۲۰۶۰

وقتی کشورهای ابرقدرت فولادی مانند چین و هندوستان پروژه سبز کردن فولادشان را ۱۰ سال به تعویق می‌اندازند، نشان می‌دهد که این‌کار، کاری بسیار بزرگ و سخت است. سال ۲۰۶۰ سال مناسبی برای سبز کردن فولاد ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تولید فولاد سبز در دیگر شرکت‌های چینی قرار بود در سال ۲۰۵۰ محقق شود، اما به دلیل اینکه جنگ اکراین و روسیه اتفاق افتاد و کمبود انرژی به دلیل افزایش نرخ سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و حتی زغال‌سنگ دامن‌گیر تمام نقاط دنیا شد، چین اعلام کرد که این روند را در سال ۲۰۶۰ آغاز خواهد کرد.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ‌آهن و فولاد در رابطه با تولید فولاد سبز در جهان گفت: پیش‌قدم سبز شدن صنعت فولاد در دست کشور چین است. شرکت Baowu بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است که در اوایل امسال میلادی و قبل از تعطیلات عید شکوفه‌ها در این کشور ۶ کارخانه کوچک‌تر تولید فولاد در استان‌های شرقی و شمال شرقی چین را خریداری کرد. به این ترتیب، ظرفیت تولید سالانه خود را از ۱۱۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رساند.

وی تصریح کرد: این شرکت با بالا بردن ظرفیت تولید خود از شرکت هندی – فرانسوی ArcelorMittal پیشی گرفت. شرکت Baowu در نظر دارد تا پایان سال۲۰۲۳ اقدام به تولید فولاد سبز کند و این روند را تا پایان سال ۲۰۳۰ عملی خواهد کرد. 

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی سنگ آهن و فولاد تصریح کرد: درحال‌حاضر، هیچکدام از تولیدکنندگان فولاد کشور چه در بخش خصوص و چه در بخش دولتی، هیچ برنامه‌ای برای تولید فولاد سبز اعلام نکرده‌اند و حتی در طرح جامع فولاد نیز چنین مسئله‌ای مطرح نشده است، اما نمی‌توان نسبت به آن گلایه‌ای کرد زیرا سبز کردن تولید فولاد کار بسیار پرهزینه‌ای است و برخی از صنایع مانند کوره بلندها در تولید فولاد سبز جایگاهی نخواهند داشت.

جعفری طهرانی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم که وقتی کشورهای ابرقدرت فولادی مانند چین و هندوستان پروژه سبز کردن فولادشان را ۱۰ سال به تعویق می‌اندازند، نشان می‌دهد که این‌کار، کاری بسیار بزرگ و سخت است. من در مصاحبه‌های قبلی خود اعلام کرده بودم که سال ۲۰۶۰ سال مناسبی برای سبز کردن فولاد ایران است.

جعفری طهرانی ضمن اشاره به سختی سبز کردن صنعت فولاد، ادامه داد: برای تولید فولاد سبز باید تمامی فرآیند چرخه زنجیره تا کارخانه فولاد سبز شده باشند و در غیر این صورت، مفهوم سبز شدن این نیست که خود کارخانه به جای کوره قوس الکتریکی از کوره‌های احیای جدید هیدروژنی استفاده کند بنابراین، به نظر من این‌کار نیاز به مقدمات خاصی دارد که در شرایط تحریم برنامه‌ریزی برای تولید فولاد سبز امکان‌پذیر نیست زیرا ما حتی مسئله واردات انبوه ماشین‌آلات معدنی برای رفع نیاز کشور را هنوز نتوانسته‌ایم حل کنیم.

وی تصریح کرد: فارغ از اینکه برندهای مطرحی مانند کاترپیلار به طور رسمی قابلیت واردات به ایران را ندارند، مسئله نقدینگی از اهمیت بسزایی برخوردار است و تا زمانی که نقدینگی چه در چهارچوب سرمایه‌گذاری داخلی و چه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأمین نشود، زود است که بخواهیم به سبز کردن فولاد کشور خوش‌بین باشیم و آن را آغاز کنیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =