کد خبر 3275
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

خط آهن خواف-هرات راه‌اندازی می‌شود

خط آهن خواف-هرات راه‌اندازی می‌شود

اداره خط آهن طالبان از بازدید هیات افغانستانی و ایرانی از خط آهن خواف - هرات خبر داده است.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  اداره خط آهن طالبان در توییتی اعلام کرد هیات مشترک اداره خط آهن افغانستان و کنسرسیوم توسعه ریلی ایران صبح امروز از بخش‌های مختلف خط آهن خواف-هرات به شمول ایستگاه‌های غوریان و روزنک بازدید کرده‌اند.

ایستگاه غوریان با تمام تجهیزات موجود در آن به گونه‌ رسمی در حضور تیم‌های تخنیکی تحویل تیم ایرانی تسلیم داده اندتا تیم فنی ایران نواقص باقی‌مانده‌ این خط آهن را تکمیل نماید.

این اداره افزود در ضمن بازدید دو طرف از خط آهن، طرف ایرانی به گونه‌ کتبی تعهد سپرده است تا با کمک اداره خط آهن افغانستان، تا پیش از ماه حمل سال ۱۴۰۲، خط آهن خواف-هرات را آماده‌ی بهره‌برداری نماید.

همچنین اداره خط آهن افغانستان اعلام کرد در تلاش است تا تمامی سهولت‌های لازم را تا قبل از آغاز انتقال اموال از خط آهن خواف-هرات در ایستگاه روزنک فراهم کند.

به گفته‌ خط اداره خط آهن، در حال حاضر برای اکثر اداره‌های بندری مانند شرکت نفت و گاز، اداره ملی استاندارد، وزارت زراعت، تخلیه و بارگیری، افغان پست و وزارت ترانسپورت، جایگاه فعالیت مشخص شده و تلاش می‌شود که طی چند روز آینده تمامی اداره‌های بندری فعال شود.

گفتنی است با سقوط حکومت پیشین افغانستان روند بازسازی بخش سوم خط آهن خواف – هرات به تأخیر افتاد، اما با سفر هیئتی از طالبان به تهران در ماه جوزا برای صحبت با مقام‌های ایرانی، کار ترمیم خط آهن از سر گرفته شد.

قرار است راه آهن خواف – هرات سالانه ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر را جابجا کند و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.

این مسیر خط آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دالری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است. پروژه کریدور خط آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را پیش‌بینی می‌کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید. این خط آهن کشورهای یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

تجارت بین هرات و خواف می‌تواند هرات را به یک هاب تجاری تبدیل کند و در صورت بهره‌برداری از پروژه کریدور ریلی ۵ کشور، هرات، دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی یا دروازه آسیای مرکزی به ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 3275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =