کد خبر 3292
۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

اوکراینی‌ها، صادرات سنگ آهن را افزایش دادند

اوکراینی‌ها، صادرات سنگ آهن را افزایش دادند

با توجه به افزایش انتقال محموله های سنگ آهن از طریق مسیرهای راه آهن، میزان صادرات سنگ آهن در ژانویه ۲۰۲۳ توسط شرکت های معدنی اوکراین افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از آرتان پرس ، داده های منتشر شده توسط اداره آمار گمرک در روز شنبه (۱۸ فوریه) نشان داد در ژانویه ۲۰۲۳، شرکت های معدنی اوکراین میزان صادرات سنگ آهن را به ۹۲۷.۴ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات سنگ آهن از شرکت های معدنی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳ حدود  ۲۱.۲ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ افزایش یافته است. همچنین بررسی ها نشان می دهد از نظر پولی نیز میزان صادرات سنگ آهن در ماه ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۱۱۰.۸۶ میلیون دلار گزارش شد که حدود ۵۴.۸ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۸ فوریه) گزارش دادند در طول ژانویه ۲۰۲۳، شرکت های معدنی مستقر در اوکراین حدود ۹۲۷۴۰۰ تن سنگ آهن را برای مصرف کنندگان خارجی ارسال کردند.

به نقل از چندین منبع خبری، شرکت های معدنی اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳، صادرات سنگ آهن را ۷۵.۹ درصد از نظر فیزیکی و ۶۷ درصد از نظر پولی در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۲ کاهش دادند.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۸ فوریه) اعلام کردند در ژانویه ۲۰۲۳، اسلواکی با ۲۸.۶۵ درصد بیشترین سنگ آهن اوکراین را مصرف کرد. همچنین باید توجه داشت که جمهوری چک با ۲۸.۵۵ درصد در رتبه دوم و اتریش با ۲۰.۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. همچنین بررسی ها نشان می دهد قبل از شروع جنگ در اوکراین، مصرف کننده اصلی سنگ آهن اوکراین چین بوده است، اما به دلیل محاصره بنادر اوکراین، تحویل مواد خام به جمهوری خلق چین غیرممکن شده است.

شکل زیر میزان صادرات سنگ آهن از اوکراین در سال ۲۰۲۳ را از نظر فیزیکی و از نظر پولی نشان می دهد و نسبت به ماه قبل و نسبت به مدت مشابه در سال قبل مقایسه می کند.

به نقل از برخی تاجران، پس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، شرکت های فولادسازی داخلی به دلیل محاصره بنادر دریایی، صادرات محصولات فولادی خود را به حداقل رسانده اند. بررسی ها نشان می دهد فولادسازان به دنبال راه هایی برای ارسال محصولات خود از طریق زیرساخت های راه آهن هستند، اما به دلیل هجوم بار، Ukrzaliznytsia و گذرگاه های مرزی قادر به مقابله با آن نیستند. علاوه بر این، این روش تحویل بار به دلیل افزایش دو برابری هزینه ها، بدون سود باقی مانده است.

فعالان بازار در روز شنبه (۱۸ فوریه) گزارش دادند مشکلات مربوط به لجستیک به شرایط نامطلوب بازار اضافه می شود و  قیمت سنگ آهن در حال کاهش می باشد. در نتیجه، کارخانه های معدن و فرآوری اوکراین مجبور به توقف کامل یا کاهش تولید سنگ آهن خواهند شد.

همچنین لازم به ذکر است که از ابتدای سال ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در پس زمینه روند مثبت در بازار چین شروع به بهبود کرده است. به همین دلیل متالوژیست های اوکراینی درآمد حاصل از صادرات مواد خام را در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ افزایش دادند.

به نقل از چندین منبع خبری، تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۳، قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور به ترتیب ۱۲۶.۹۸ دلار در هر تن و ۱۲۴.۹ دلار در هر تن بوده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در سال ۲۰۲۲ اوکراین صادرات فلزات آهنی را به ۲۳.۹۸ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات فلزات آهنی از اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. باید توجه داشت که از نظر پولی نیز شاخص صادرات فلزات آهنی از اوکراین در سال ۲۰۲۲ با ۵۷.۸ درصد کاهش در سال به ۲.۹۱ میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 3292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =