کد خبر 3307
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴

آهن‌نیوز از بازار جهانی فلزات گزارش می‌دهد:

نوید ثبات قیمت در بازارهای جهانی

نوید ثبات قیمت در بازارهای جهانی

تحلیل‌ها نشان می‌دهند در صورت تقویت بازار چین، اگر قیمت‌ها هم بالا نرود، تقاضای چین نوید ثبات قیمت در بازارهای جهانی را می‌دهد این در حالی است که برآوردها از زلزله ترکیه نشان از خسارت چند ده میلیارد دلاری می‌دهد و همین امر تقاضای قراضه و میلگرد را بالا خواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت بیلت در بازارهای جهانی ثابت مانده است اما قیمت اسلب کمی بهبود یافته این در حالی است که قیمت قراضه تغییری نکرده است اکثر دست اندرکاران نگاهشان به فصل دوم سال جاری میلادی به بازار چین است تحلیل‌ها نشان می‌دهند که بازار چین تقویت خواهد شد در نتیجه اگر قیمت‌ها هم بالا نرود ولی تقاضای چین حداقل نوید ثبات قیمت در بازارهای جهانی را می‌دهد این در حالی است که برآوردها از زلزله ترکیه نشان از خسارت چند ده میلیارد دلاری می‌دهد.

فعالان بازار ۶ ماهه دوم سال جاری میلادی را بسیار مهم می‌دانند چون ترکیه در ۶ ماهه دوم به دنبال ترمیم خرابی‌ها خواهد رفت و همین امر تقاضای قراضه و میلگرد را بالا خواهد برد. اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند که روند قیمت‌ها در سال جاری میلادی در سطح جهانی نزولی نخواهد بود.

از طرفی با اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت چین در زمینه ساخت مسکن، تقاضای فولاد، به‌ویژه‌ محصولات طویل در این کشور افزایش یافت. تحویل ورق با ضخامت متوسط و اکستروژن از انبارهای کارخانه‌های فولادی در برخی مناطق افزایش چشمگیری داشته است.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در بازارهای جهانی پرداخت شده است.

سنگ آهن
 آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۲.۵۵ دلار بهبود داشته به ۱۲۷.۳ دلار هر تن سی ف آر رسیده است. افزایش تقاضای فولاد در بازار داخلی چین و بهبود اوضاع بازار املاک چین اعتماد بازار سنگ آهن را بازگردانده و کارخانه‌های بسیاری به خرید بیشتر سنگ آهن و تکمیل موجودی انبارها پرداختند.

قراضه

در بازار قراضه وارداتی در ترکیه فعالیت بیشتری روزهای اخیر مشاهده شده و همین بهبود بازار قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ را ۵.۷۵ دلار بالا برده به ۴۱۸.۷۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسانده است. کارخانه‌ای در منطقه آسیب‌دیده از زلزله اخیر در اسکندرون قراضه سنگین امریکا را در ۴۲۰.۵ دلار معامله کرد که برای حمل اواسط ماه مارس است.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۸ دلار افت داشته ۳۹۲ دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۳ دلار افت داشته ۴۴۳ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.


اسلب

 صادرکننده‌های اسلب آسیا اخیراً در بازار اروپا و ترکیه فعال بوده‌اند و معاملات خوبی داشته‌اند از این رو چشم‌انداز بازار جهانی اسلب صعودی است. اسلب ویتنام در ۶۷۰ دلار هر تن فوب به اروپا فروخته شده که معادل ۷۱۰ دلار هر تن سی اف آر است. در حالی که آخرین معامله برای اسلب چین در ۶۴۰ دلار هر تن فوب نهایی شده بود. اسلب ویتنام هم هفته قبل ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار هر تن فوب بود.

ترکیه هم در خرید اسلب فعال شده ولی قیمت‌ها از اروپا پایین‌تر است. اسلب روسیه ۶۲۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شده و محصول اندونزی ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر معادل ۶۰۵ دلار هر تن فوب است. مذکرات اسلب چین هم در ۶۶۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است.


بیلت
امید به بهبود تقاضا، قیمت بیلت را در بازارهای حهانی بهبود داده است. فعالیت در بازار ترکیه نیز بیشتر شده و قیمت معاملات اخیر از ۵۸۰ تا ۵۹۵ دلار به ۶۰۰ تا ۶۱۵ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. 

تجار چینی در هفته منتهی به ۱۰ فوریه در حدود ۱۵۰ هزار تن بیلت وارد نموده‌اند که نسبت به هفته منتهی به ۳ فوریه ۶۴ درصد رشد داشته است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۹ دلار بهبود داشته ۵۶۱ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده است.

بیلت روسیه در ۵۹۹ تا ۶۰۶ دلار هر تن سی اف آر در شمال ترکیه خریداری شده است. متوسط قیمت بیلت صادراتی روسیه نیز نسبت به هفته قبل ۱۲.۵ دلار هر تن بالا رفته ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شده است.

محصول مالزی که در ۶۲۰ دلار هر تن سی اف آر نهایی شده است.

رشد بازار های آتی در طول هفته از بازار بیلت حمایت نمود. در بازار جنوب شرق آسیا فعالیت بازار واردات بیلت چشمگیر نبود ولی جو بازار مثبت شده و قیمت معاملات بالا رفت که به دلیل رشد بازار های آتی چین بود.

قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای تحویل ماه می ۱۳ دلار رشد داشته ۶۰۷ دلار هر تن ثبت شد. متوسط قیمت بیلت وارداتی ۳ دلار رشد داشته ۶۰۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.  

  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از ۵۶۲.۵ دلار به ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بهبود داشت. امید به افزایش تقاضای ترکیه در آینده نزدیک بازار را صعودی کرد. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت ۵۰۳ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود. 
بیلت صادراتی ایران نیز از ۵۴۴ دلار به ۵۵۸ دلار هر تن فوب بهبود داشت. قیمت شمش روند صعودی داشت ابطال معاملات بورس به این روند دامن زد.


مقاطع
هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۴ دلار بالا رفته ۶۳۶ دلار هر تن فوب شنیده شد.

امیلگرد صادراتی ترکیه  تا ۳ دلار رشد داشته ۷۰۳ دلار هر تن فوب ثبت شد. با اعلام تخمین ۴ میلیون تنی میلگرد مورد نیاز برای بازسازی ترکیه پس از زلزله، حال دولت این کشور در تلاش است قیمت میلگرد را در ثبات نگه دارد و اعلام کرده همه نیاز خود را می تواند از بازار داخلی تامین نماید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵ دلار ارزان تر شده ۹۲۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.

در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۷۱۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبات داشت.   

در ایران محدودیت عرضه شمش باعث افزایش قیمت میلگرد شد. انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت تیرآهن گردید.

ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در  ۶۹۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثابت ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز تا ۹ دلار رشد داشته ۶۶۴ دلار هر تن فوب شنیده شد. در بازار داخلی چین نیز ورق گرم تا ۵ دلار بهبود داشته ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۲۰ یورو رشد داشته ۷۸۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۳۰ دلار بالا رفته ۸۵۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.  

 قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه ۳۵۲ هزار ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۳۶۳ هزار ریال رسید. بالارفتن قیمت اسلب همراه با افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت ورق گردید ضمن آنکه عرضه‌ها هم به صورت قطره چکانی درآمده است.

کد خبر 3307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =