کد خبر 3313
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

اما و اگرهای مالیات به عیدی کارگران

اما و اگرهای مالیات به عیدی کارگران

آخر سال است و بازهم عیدی اما نه عیدی پدربزرگ و مادربزرگ؛ بلکه عیدی کارگران. عیدی این گروه شغلی به دلیل گستردگی جمعیت‌شان در بخش‌های مختلف اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به‌طوری که انتهای هرسال رسانه‌ها رقم آن را در خبرهای متعدد یادآور می‌شوند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ عیدی ۱۴۰۲ کارگران هم از این چارچوب جدا نشده و بحث برسر آن داغ؛ چه آنجا که کارگران می‌گویند خیلی از کارگاه‌ها عیدی آنها را براساس قاعده قانونی‌اش پرداخت نکرده و زیر آن می‌زنند، چه آنجا که عیدی کارکنان دولت به جای عیدی همین کارگران اعمال‌می‌شود.

در پایان سال ۱۴۰۱‌، عیدی سال نو ۱۴۰۲، حداقل هشت میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان است که باید به حساب کارگر واریز شود. البته این مبلغ برای کار در ۱۲ ماه در یک محل است، وگرنه برای محاسبه آن از بابت هر ماه، حداقل مزد روزانه را ضرب در ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و برای محاسبه حداکثر عیدی ۹۰ روز آخرین دستمزد را ضرب در حداقل مزد روزانه می‌کنند.

مبنای دریافت مالیات

از آنجا که عیدی جزو درآمد ثابت کارگران محسوب می‌شود، دولت از آن مالیات دریافت می‌کند؛ در حالی که دولت یک‌بار از بابت دستمزد روزانه افراد از آنها مالیات دریافت کرده و قاعدتا نباید مالیات جدیدی از بابت محاسبه دستمزد روزانه در عیدی دریافت شود اما این قاعده حاکم نیست. فقط حق‌بیمه از عیدی افراد کسر نمی‌شود، آن هم به این دلیل که این پول درآمد ثابت محسوب نمی‌شود و برای هر یک از کارگاه‌ها رقم آن می‌تواند متفاوت باشد. همچنین به این دلیل که پرداخت حداکثر عیدی در هیچ کارگاهی الزامی نیست، حداقل عیدی هم با رقم‌های متفاوت برای کارگر محاسبه می‌شود. برای مثال کارگران شاغل در بخش خدمات و اصناف عیدی را براساس سلیقه کارفرما دریافت‌می‌کنند.

استناد به قانون مالیات‌های مستقیم

سایر کارگاه‌ها عیدی پایان سال را معادل ۳۰ روز حقوق پرداخت می‌کنند؛ یعنی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یا رقمی بین این رقم و حداقل عیدی یعنی هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان. در هر صورت دولت تا یک ماه حقوق را از مالیات معاف می‌کند و هررقمی اضافه‌تر از آن را مشمول مالیات می‌داند؛ خواه این‌که این پول اضافه ناشی از عیدی پایان سال باشد و خواه این‌که در قانون مربوط به پرداخت عیدی کارگران صحبتی از دریافت مالیات نشده باشد!

میزان مالیات عیدی ۱۴۰۲

با این‌که دولت براساس حداقلی‌ترین دستمزد ماهیانه در سال ۱۴۰۱ (پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) عیدی معادل ۳۰ روز حقوق (پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) را از مالیات معاف کرده اما بالاتر از این میزان تا سقف هفت برابر مشمول ۱۰درصد مالیات می‌شود. بر این اساس حداقل عیدی مشمول ۸۳۵ هزار تومان مالیات و حداکثر آن مشمول یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان مالیات می‌شود. درنتیجه کارگرانی که حداقل عیدی یا رقمی بین عیدی ۳۰ روز حقوق و حداقل عیدی را دریافت می‌کنند؛ باید ۱۰ درصد مالیات را بپردازند. به عبارت دیگر حداقل عیدی ۱۴۰۲ از هشت میلیون و ۳۵۹هزار تومان به هفت میلیون و ۵۲۴ هزار تومان کاهش می‌یابد و حداکثر عیدی هم از ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان به ۱۱میلیون و ۳۰۴ هزار تومان کاهش می‌یابد.

درآمد دولت از مالیات عیدی

اگر حداقل عیدی را برای ۱۴ میلیون بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی لحاظ کنیم، با کسر مالیات ۸۳۵هزار تومانی، حداقل درآمد ۱۱هزار میلیارد تومانی برای بودجه ۱۴۰۲ ایجاد می‌شود. درکل درآمد ناشی از عیدی پایان سال در سال ۱۴۰۲ مخارج مربوط به بخشی از هزینه‌های سال نو را در شرایط تورمی تامین می‌کند و پاسخگوی سبد هزینه‌های عید یک خانوار ‌ نیست. درنتیجه مبلغ مالیات عیدی در مقیاس هزینه زندگی و دستمزد، رقم نسبتا قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود. در هر صورت باید پاداش پایان سال را هم به آن اضافه کرد که البته پرداخت آن در کارگاه‌های کوچک که عمده صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند، خیلی مرسوم نیست اما رقم آن در کارگاه‌های صنعتی بزرگ (پتروشیمی، فولاد و... ) قابل ملاحظه است که در نتیجه از مالیات این محل هم درآمد برای دولت ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 3313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =