کد خبر 3328
۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

رونمایی از پشت‌پرده تعطیلی فولاد خزر

رونمایی از پشت‌پرده تعطیلی فولاد خزر

تولید شرکت فولاد خزر گیلان در حالی به دلیل بیش از 553 میلیارد تومان بدهی به وزارت نیرو و بانک‌ها متوقف شد که این شرکت حقوق کارگران بلاتکلیف خود را به طور کامل پرداخت می‌کند و حتی استاندار گیلان از تعطیلی آن خبر ندارد. حال با تعطیلی این شرکت تأمین اکسیژن بیمارستانی استان هم به خطر افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، اخبار حاکی از آن است که تولید در شرکت فولاد خزر گیلان به دلیل بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت توزیع برق، بیش از سه میلیارد تومان بدهی به شرکت گاز و بیش از ۴۰۰‌ میلیارد تومان‌ بدهی بانکی متوقف شده است.

تیمور پورحیدری، مدیرکل سازمان صمت گیلان، درباره توقف تولید در این شرکت با رسانه‌ها گفتگو کرده و توضیح داده که دولت با تعطیلی مجتمع‌های عظیم تولیدی در کشور و گیلان مخالف است و وزارت صمت هم همه تلاش خود را برای تعطیل نشدن این کارخانه‌ها خواهد داشت، اما وضعیت مجتمع ذوب‌آهن فولاد خزر در شهر صنعتی رشت «نوعی خاص» است.

ابهامات تعطیلی شرکت فولاد خزر گیلان

پورحیدری در مورد نوع خاص بودن توقف تولید در فولاد خزر گیلان با بیش از دو دهه فعالیت در منطقه توضیح بیشتری نداده اما این عبارت ابهامی بر ابهامات موجود در تعطیلی این شرکت می‌افزاید.

آنچه در تعطیلی فولاد خزر گیلان عجیب به نظر می‌رسد این است که این شرکت علاوه بر تولید شمش فولاد با راه‌اندازی خط تولید گاز، تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن به ویژه اکسیژن‌های بیمارستانی را تامین می‌کند؛ بنابراین تعطیلی آن به دلیل بدهی‌های برآمده از مصرف انرژی به معنای تامین نشدن اکسیژن منطقه است در چنین شرایطی این پرسش پیش می‌آید که چگونه سازمان صمت استان مساعدتی به این واحد تولیدی نداشته است؟

نقطه مبهم دیگر در این رویداد آن است که پس از چند هفته‌ تعطیلی کارخانه کارگران می‌گویند که حقوق و مزایای خود را از این کارخانه به صورت کامل دریافت می‌کنند!

همچنین تعطیلی این واحد تولیدی در حالی اتفاق افتاده که اسدالله عباسی، استاندار گیلان، در گفتگو با تجارت‌نیوز نسبت به توقف تولید در آن اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: گاه به دلیل کاهش فشار گاز شماری از واحدهای تولید سیمان یا فولاد استان به طور موقت تعطیل می‌شود اما گزارشی مبنی بر توقف کامل و مستمر تولید به استانداری ارائه نشده، موردی هم از بدهی واحد تولیدی به ادارات آب، برق یا گاز داشتیم که قرار شد با تقسیط بدهی فعالیت واحد ادامه پیدا کند. غیر از این چیزی نبوده است.

محمد بداشتی، مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان گیلان، نیز در توضیح دلیل توقف تولید این کارخانه تنها به این عبارات اکتفا می کند؛ «موضوع تعطیلی این کارخانه بدهی معوق و مشکلات برآمده از سوءمدیریت است که آن هم چهارشنبه هفته جاری حل می‌شود.»

امتناع یا ناتوانی؟

با این تفاسیر شواهد گویای این است که مشکل نه ناتوانی در پرداخت به دلیل بالا بودن رقم بدهی شرکت فولاد خزر گیلان که امتناع این شرکت از پرداخت آن است.

گفتنی است شهرک‌های صنعتی کشور به دلیل کاهش چشمگیر فشار گاز و قطعی مستمر برق در دو ماه سرد دی و بهمن روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و تولید آنها در این دو ماه کاهش چشمگیری داشت؛ اتفاقی که می‌تواند نارضایتی مدیران واحدهای صنعتی مستقر در مناطق سرد کشور را رقم زده و به واکنش‌هایی از قبیل آنچه از فولاد خزر سر زده منجر شده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 3328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قنبر رشت IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    این شرکت بعلت فساد مالی مدیران قبلی ، تعطیل شد و به این روز افتاد . سال ۹۶ دانشگاه جامع امام صادق سهام عمده این شرکت را خریداری کرد ، مشروط بر اینکه پولی که بابت سهام عمده پرداخت می کند ، مدیران شرکت بخشی از پول را باید صرف تسویه حساب تمام بدهی های بانکی و معوقه و تمام صورتحساب های مانده بکند و شرکت یک ریال بدهی نداشته باشد ولی متأسفانه مدیران قبلی با سواستفاده تمام پول دریافتی را صرف خرید ملک ، پروژه های ساختمانی و تبدیل به ارز و خروج از کشور کردند . و با ثبت شرکت های سوری ، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را با چندین برابر قیمت وارد کرده و با فاکتور سازی به شرکت فروختن . شرکت ماند و بدهی های کلان بانکی ، پرونده های باز گمرکی بعلت بالا بودن ارزش کالاهای وارداتی و جریمه های روزانه ، بدهی های خرید های اعتباری و هزاران مشکل .‌. تا دانشگاه متوجه موضوع شود و مدیر قبلی رو برکنار کند کار از کار گذشته بود . حتی بانک ها چندین بار مذاکره کردند که بدهی های ارزی با قیمت کمتر از پنج هزار تومان به ازای هر یورو تسویه شود ولی امتناع کردند . مدیرعامل قبلی تنها عامل تعطیلی این کارخانه فولادی می باشد .