کد خبر 3348
۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲

روند مثبت با چشم‌انداز منفی در بازار ادامه دارد

روند مثبت با چشم‌انداز منفی در بازار ادامه دارد

یک کارشناس بازار معتقد است با توجه به شرایط، چشم‌انداز اقتصادی آینده بازار آهن و فولاد نامشخص است و در چنین فضایی روند صعودی قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا ادامه خواهد داشت.

ابوذر انصاری، کارشناس بازار کالا دلایل روند صعودی اخیر قیمت شمش و محصولات فولادی در بازار بورس کالا و بازار آزاد را ارزیابی کرد. وی عدم اعتماد به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت فولاد و محصولات فولادی در هفته‌های اخیر عنوان کرد.

وی همچنین محدودیت عرضه گاز مورد نیاز صنایع فولاد کشور را یکی دیگر از دلایل گرانی محصولات فولادی در بازار بورس کالا عنوان کرد و افزود: واحدهای تولید آهن اسفنجی و سایر صنایع تولیدکننده فولاد درگیر این موضوع بوده‌اند طوری‌که در ماه‌های اخیر با محدودیت‌های جدی در تامین انرژی مواجه شده و از آنجایی که گاز به عنوان خوراک و سوخت در واحدهای بازیافت استفاده می‌شود، فعالیت در این بخش از زنجیره فولاد عملا در سطوح بسیار بالایی متوقف شده است.

انصاری در ادامه بیان کرد: این امر شرایطی را ایجاد کرده است که تعادل بین عرضه و تقاضا را در یک مجموعه به هم می‌زند و منجر به رقابت برای خرید آهن اسفنجی و افزایش قیمت آن می‌شود. این رشد قیمت در سایر نقاط زنجیره فولاد کشور نیز منعکس شده است.

انصاری گفت: انتقادات جدی به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور وارد شده است. تا زمانی که این سیاست‌ها اصلاح نشود، نمی‌توان به بهبود شرایط و توقف روند صعودی قیمت‌ها امیدوار بود. راهکارهای ارائه شده از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران تنها برای مدتی محدود اثرگذار بوده و در مدت زمان کوتاهی قیمت‌ها به مسیر صعودی رشد بازمی‌گردد.

به گفته این کارشناس بازار، با رصد شرایط اقتصادی و سیاسی کشور می‌توان ادعا کرد که ریسک‌های اساسی حاکم بر اقتصاد اعم از سیاسی و غیرسیاسی همچنان پابرجاست. بنابراین روند افزایش قیمت‌ها ادامه دارد.

این کارشناس با اشاره به راهکارهای پیشنهادی بورس کالا در هفته گذشته برای بازگرداندن آرامش به بازار، تصریح کرد: در شرایطی که تقاضا برای یک کالا بیش از عرضه آن باشد، پیش‌دریافت معاملات افزایش می‌یابد و خریدار را با مشکل مواجه می‌کند. نقدینگی با این وجود نباید به تاثیر چشمگیر این بخشنامه بر کاهش قیمت فولاد در بورس کالا امیدوار بود.

در واقع راه‌حل‌های ذکرشده نقش درمان‌های کوتاه مدت و نه چندان موثر را ایفا می‌کنند.

انصاری علت لغو معاملات فولاد در هفته گذشته را افزایش مصنوعی قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین قیمت فولاد در بازارهای جهانی، قیمت‌های ثبت شده فولاد و محصولات فولادی در هفته گذشته و این هفته چندان عجیب نیست.

این کارشناس بازار در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط، چشم‌انداز اقتصادی آینده نامشخص است و در چنین فضایی روند صعودی قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/ف

کد خبر 3348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =