کد خبر 3351
۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

سال ۱۴۰۲ با افزایش قیمت مسکن می‌آید

سال ۱۴۰۲ با افزایش قیمت مسکن می‌آید

عمده مصرف مقاطع طویل فولادی در داخل در بخش ساخت‌وساز است و می‌توان گفت با افزایش بهای این محصول طی سال ۱۴۰۲ شاهد جهش دوباره قیمت مسکن در کشور خواهیم بود که از دغدغه‌های اصلی در اقتصاد کلان کشور به شمار می‌رود و به چالشی غیرقابل حل تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، همزمان با شکستن پیاپی رکورد قیمت ارز در بازار آزاد، بهای میلگرد نیز رکوردشکنی می‌کند. رشد انتظارات تورمی و جهش تقاضا به همراه کمبود عرضه در بازار به دلیل چالش‌های گاز در کشور موجب شده است تا قیمت تمام‌شده میلگرد در بورس‌کالا به سطح بیش از ۲۶‌ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم برسد.

در واقع تجار داخلی بیش از هر زمانی نگران جهش قیمت‌ها در سال آینده هستند و ترجیح می‌دهند هرگونه نقدینگی مازاد را به بازارهای کالایی هدایت کنند. از طرفی برخی امیدوارند با افزایش عرضه در ماه‌های آتی از التهاب بازار کمی کاسته شود؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند، به دلیل ذهنیت افزایشی در بازار هرگونه کاهش قیمت موجب انفجار تقاضا و رقابت قیمتی می‌شود. در شرق آسیا نیز بهای میلگرد دوباره افزایشی شد. معامله گران در چین امیدوارند با افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از بخش مسکن تقاضا برای ساخت‌وساز افزایش یابد؛ در نتیجه بهای میلگرد هفته گذشته رشد حدود ۵ درصدی را تجربه کرد.

التهاب معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا همچنان تحت‌تاثیر تشدید انتظارات تورمی در داخل افزایش می‌یابد. بررسی معاملات این بستر نشان می‌دهد که همزمان با شکست رکوردهای تاریخی در بازار آزاد ارز، تقاضای تجار نیز افزایش می‌یابد. این درحالی است که تقاضای مصرفی برای شمش فولاد و مقاطع طویل همچون میلگرد و تیرآهن در زمستان به‌طور سنتی کاهشی است. اما به نظر می‌رسد خریداران به دلیل واهمه از جهش قیمت‌ها در سال آتی ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.

روز گذشته هر کیلوگرم میلگرد در رینگ داخلی بورس‌کالا به‌طور میانگین با قیمت پایه ۲۳‌ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد. در حالی که میانگین قیمت پایه میلگرد عرضه‌شده در این بستر طی هفته پایانی بهمن‌ماه در سطح ۲۱‌ هزار تومان قرار داشت که از رشد ۱۴ درصدی قیمت‌ها، آن هم تنها در عرض یک‌هفته خبر می‌دهد. در نهایت با اتمام رقابت قیمتی هر کیلوگرم میلگرد با احتساب کارمزد ارکان بورس و مالیات به حدود قیمت ۲۶‌ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم می‌رسد که رکورد تاریخی قیمت میلگرد در بازار داخلی کشور محسوب می‌شود.

حتی در صورت ابطال ای معاملات از سمت سیاستگذار به‌منظور تنظیم قیمت‌ها نمی‌توان انتظار کاهش چشمگیر قیمت‌ها در روزهای جاری را داشت؛ چراکه رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد با توجه به رشد بهای آزاد ارز و سایر دارایی‌ها بازار، این نرخ قیمتی را پذیرفته است و در صورت کاهش جزئی قیمت با سرازیر شدن نقدینگی سرگردان جامعه به این بستر دوباره شاهد انفجار قیمتی خواهیم بود.

تبعات افزایش قیمت میلگرد

فولاد و به تبع آن مقاطع طویل فولادی از جمله کامودیتی‌هایی محسوب می‌شوند که در ساختمان‌سازی پرکاربرد هستند. عمده مصرف مقاطع طویل فولادی در داخل در بخش ساخت‌وساز است و می‌توان گفت افزایش بهای این محصول موجب افزایش قیمت محصول تمام‌شده در بخش ساختمان‌سازی می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت طی سال ۱۴۰۲ شاهد جهش دوباره قیمت مسکن در کشور خواهیم بود؛ مساله‌ای که تاکنون نیز از دغدغه‌های اصلی در اقتصاد کلان کشور به شمار می‌رود و به چالشی غیرقابل حل تبدیل شده است.

نتیجه افزایش عرضه‌ها

تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی در حالی افزایش یافته که به دلیل برودت هوا و کاهش دما در دوماه اخیر کشور با بحران گازی مواجه شده بود؛ مساله‌ای که در نهایت موجب قطع گاز بسیاری از واحدهای تولیدی از جمله واحدهای ذوب در داخل شد و کاهش تولید فولادسازان را در پی داشت. کاهش تولید نیز موجب افت عرضه و رقابت قیمتی در بستر بورس‌کالا شده است. حال بسیاری امیدوارند با شروع موج گرما در کشور طی ماه جاری سهمیه مصرف گازی تولید کنندگان نیز به روند سابق خود بازگردد و تولید افزایش پیدا کند.

در نتیجه با رشد عرضه و به تعادل رسیدن بازارها قیمت‌ها نیز کمی تعدیل شود. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند، حتی اگر عرضه‌ها افزایش پیدا کند و سبب افت نرخ شود نمی‌توان کاهش قیمت را پایدار دانست؛ چرا که رشد بهای ارز آزاد سبب شده است فعالان بازار تنها به فکر حفظ ارزش دارایی خود باشند و در صورت کاهش قیمت احتمال اینکه شاهد رقابت قیمتی سنگین در این بستر باشیم وجود دارد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاطم IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام در صورتی ملک گران شود که تهدید نطامی نباشد مانند چند سال پیش نه الان که هر لحطه احتمال درگیری نطامی است چه بلائی بر سر ملک در میاد