کد خبر 3362
۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی قطب اول فولاد خصوصی کشور است

آذربایجان شرقی قطب اول فولاد خصوصی کشور است

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کل صادرات مواد معدنی تولیدی در کشور کمتر از یک درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا محتشمی‌پور در نشست هم‌اندیشی بررسی چالش‌های حوزه فولاد در تبریز با بیان اینکه حجم عمده تولید مواد معدنی در داخل کشور فرآوری می‌شود، گفت: این حجم از برداشت و تولید مواد معدنی در کشور از ۱.۴ میلیارد تُن عملیات معدنی حاصل شده است.

او با بیان اینکه در زمینه توسعه فرآوری در بخش معدن همچون آلومینیوم، واحدهای فلزات نادر و محصولات آلیاژی نیز کارهای روزی زمین مانده فراوانی داریم، گفت: به همت دولت امسال شمار زیادی واحدهای جدید فرآوری آلیاژی در کشور مجوز گرفته‌اند و چند واحد نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

 او  با اشاره به اینکه در توسعه بخش دانش‌بنیان‌ها نیز فعالیت‌های جدیدی آغاز شده است، اظهار داشت: در این راستا تعدادی واحدهای فرآوری در بخش فلزات نادر تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وضع فرآوری مواد معدنی در کشور مناسب است و نمره قابل قبولی به فرآوری می‌دهیم و باید سطح فرآوری پایه و اولیه را با استفاده از فناوری‌های روز و دانش‌بنیان‌ها ارتقا دهیم.

محتشمی‌پور گفت: در تلاش هستیم این معادن را به صورت بسته‌های معدنی درآوریم تا ظرفیت فعال‌سازی و ایجاد واحد فرآوری را داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این که آذربایجان شرقی قطب اول فولاد خصوصی کشور است، اافزود: امیدواریم با رفع موانع تولید بتوانیم جایگاه بخش فولاد استان را بیش از گذشته را ارتقا دهیم و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا گام برداریم.

 صابر پرنیان گفت : بر خلاف موضوع فولاد هراسی که در کشور و به ویژه در استان ایجاد شده در حال حاضر استان قطب اول فولاد خصوصی کشور است.

او تاکید کرد : یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورهای صنعتی، تولید و تکمیل زنجیره های فولاد است.

او با بیان این که بخش خصوصی با قوانین و دستورالعمل های متعددی درگیر است، افزود: در خصوص حمایت از بخش فولاد، تامین انرژی پایدار، مواد اولیه و مشکلاتی که در صادرات وجود دارد رسالت سنگینی داریم که در این زمینه با تمام توان از فعالان اقتصادی این بخش حمایت می کنیم.

او از ثبت اطلاعات 95 درصد معادن استان در سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: بهره گیری از ظرفیت سامانه جامع تجارت و درج اطلاعات در این سامانه اقدام بزرگی در راستای شفاف سازی در حوزه معدن است.

انتهای پیام/

کد خبر 3362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =