کد خبر 3369
۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

باید صنایع معدنی را به سلاح فناوری‌های نو مسلح کنیم

باید صنایع معدنی را به سلاح فناوری‌های نو مسلح کنیم

رئیس هیات مدیره شرکت گل گهر گفت:ما هیچ راهی جز این نداریم که بحث صنایع معدنی را به سلاح‌های فناوری‌های نو و فعالیت‌های دانش بنیان مسلح کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از بورس نیوز، حمیدرضا فولادگر، رئیس هیات مدیره شرکت گل گهر در آیین اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر اظهار کرد: در بحث‌های معدنی با وجود اینکه کشور ما ذخایر معدنی بالایی دارد، اگر نفت و گاز را در نظر بگیریم جزو دو سه کشور اول دنیا هستیم.

وی افزود: اما اگر از نظر معدن و عناصر فلزی در نظر بگیریم حدود ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی برآورد شده که جایگاه خوبی در دنیاست. با این ذخایر و میزان اکتشافی که انجام شده که البته هنوز در اکتشاف عقب هستیم و تصورات ما در اکتشاف بیش از این بود، هرچه به سمت محصولات نهایی و تکمیل زنجیره می‌رویم می‌بینیم که در این مسیر کم کار کردیم و عمده ارزش افزوده را از دست می‌دهیم.

رئیس هیات مدیره شرکت گل گهر خاطرنشان کرد: به همین دلیل سهم ما در GDP تا سال‌ها زیر یک درصد بود. اما در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته سهم ما به ۱.۳ درصد رسید. باتوجه به ذخایر معدنی به نظر این میزان، سهم بسیار ناچیزی است.

فولادگر همچنین بیان کرد: باتکمیل زنجیره به ارزش افزوده رسیدیم و در سال‌های اخیر به این سمت رفتیم. زمانی که در مجلس حضور داشتم همه دغدغه مجلس این بود که خام فروشی انجام نشود، حقوق گمرکی دریافت و معافیت مالیاتی برداشته شود. در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از تکمیل زنجیره در منطقه گل گهر اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سیاست اقتصاد مقاومتی که در سال‌های اخیر رقم خورده چیزی که می‌تواند به عنوان جایگزین نفت و گاز شود همین معادن و صنایع معدنی است. طبعا در توسعه بحث صنایع معدنی به این موضوع باید دقت شود که معلوم نیست سال آینده گاز مزیت باشد. با وضعیتی که در کشور وجود دارد و تصمیم مسئولین نیز بر این است که قیمت انرژی را به سمت بهای تمام شده ببرند، ما بعد از سنگ آهن در صنایع بعدی به نسبت ذخایر معدنی تولید ما کم است. صنایع کانی‌های غیرفلزی وضعیت خوبی دارد، اما از این ظرفیت خوب استفاده نمی‌کنیم. در این صنایع بسیار محصول و قطعه دور ریز داریم و اصلا بهره وری ما در صنایع کانی‌های غیرفلزی خوب نیست.

فولادگر توضیح داد: در خصوص بحث دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان این را بگویم با تاکید مقام معظم رهبری؛ زیرا بیش از هر کسی ایشان بر روی این موضوع وقت گذاشتند و تاسیس معاونت علمی و فناوری نیز با تاکید ایشان بود. مجلس قوانین خوبی تصویب کرد. در مجلس یازدهم روی قانون جهش تولید و دانش بنیان کار کردند. ما هیچ راهی جز این نداریم که بحث صنایع معدنی را به سلاح‌های فناوری‌های نو و فعالیت‌های دانش بنیان مسلح کنیم. درست است رتبه هفتم را در تولید فولاد خام داریم، اما هیچ راهی نداریم که از ایده‌ها و فناوری‌های نو در بخش دانش بنیان به خصوص در توسعه معادن استفاده کنیم. همچنین در معادن به روش سنتی استخراج صورت می‌گیرد و فرآوری آن‌ها نیز سنتی است. استفاده از فناوری در این حوزه، نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 3369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =