کد خبر 3380
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

رفع بحران انرژی صنایع فولادی در گرو تعامل با دنیا

رفع بحران انرژی صنایع فولادی در گرو تعامل با دنیا

یک کارشناس ارشد انرژی، بحران گازی و برق در صنایع فولادی را ریشه در سه دهه اخیر دانست و گفت: برای رفع مشکل راهی جز تعامل با دنیا نداریم.

حمید بهروزی‌فرد کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره بحران کمبود انرژی در صنعت فولاد به آهن نیوز گفت: بحران حاصل شده نتیجه اتفاقات دو یا سه دهه گذشته است به طور مثال بخش عمده‌ای از تامین انرژی در بخش خانگی و تجاری طی دهه ۶۰ بر پایه فرآورده‌های نفتی بوده اما به مرور زمان دولت به این نتیجه رسید که گاز را جایگزین نفت کند.

وی با بیان اینکه دارای منابع خوب گازی در کشور هستیم گفت: مصرف انرژی بسیاری از صنایع همچون فولاد، مس و آلومینیوم بر مبنای گاز تعریف شده و حتی نیروگاه‌ها به نیروگاه‌های گازسوز تبدیل شده‌اند اما دولت به دنبال استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بر مبنای بهینه‌سازی سوخت نیست.

این کارشناس ارشد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مصرف انرژی بالاخص گاز، بدون در نظر گرفتن بهینه‌سازی افزایش یافته است، یادآور شد: از سوی دیگر تشدید تحریم‌ها طی 10 سال گذشته امکان جذب سرمایه، توسعه تکنولوژی، ارتقای دانش فنی و تجهیزات را با مشکلات جدی مواجه کرده به شکلی که تراز مصرف‌مان بر عرضه پیشی گرفته و موجبات ایجاد بحران را تسریع بخشیده است.

بهروزی‌فرد در پاسخ به این سوال که چرا همه هجمه‌ها بر روی صنایع قرار گرفته در حالی که سهم کمتری نسبت به مصارف خانگی دارند گفت: جامعه ما جامعه‌ای ملتهب و و دارای مشکلات بسیاری است. بنابراین اگر بخواهیم یک باری به سایر مشکلات جامعه بیفزایم شرایط بدتری به وجود خواهد آمد اما اگر نیروگاه‌های ما از گاز استفاده نکنند می‌توانند از سوخت دوم و جایگزین بهره‌مند شوند. موضوعی که در مورد مصارف خانگی صدق نمی‌کند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی؛ معتقد است که با قطعی سراسری گاز باید منتظر بحران بدتری نسبت به قطعی گاز کارخانجات بود.

بهروزی فرد در پاسخ به این سوال که راه برون رفت از این بحران را چه می‌داند؛ خاطرنشان کرد: هیچ راهی نداریم جز تعامل با دنیا، که اولین قدم آن رفع مشکلات برجام است. اگرچه برجام هم مشکل صنعت نفت و گاز را به تنهایی حل نمی‌کند اما بدون پیامد هم نیست. راهکار دوم، حذف سایه‌ی تحریم‌ها از سر اقتصاد کشورمان است تا از این طریق سرمایه، تکنولوژی و دانش فنی دنیا وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه کشور دارای سرمایه، تکنولوژی و دانش فنی قابل قبولی نیست، ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم تولید گاز پارس جنوبی را به میزان فعلی حفظ کنیم نیازمند ۵۰ میلیارد دلار سرمایه هستیم اما تأمین این سرمایه از منابع داخلی, توسط دولت امکان‌پذیر نیست بنابراین ما هیچ راهی جز تعامل با دنیا نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 3380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =