کد خبر 3382
۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
خرید کاذب در بازار آهن برای فرار از تورم

خریدهای فعلی بیشتر برای این است که افراد دارایی‌شان را تبدیل به کالا کنند تا آن کالا تورم را برای آنها حفظ کند.

هادی بحری، عضو اتحادیه آهن و فولاد در رابطه با شرایط فعلی بازار آهن و فولاد و افزایش افسارگسیخته آن به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: ظاهر کار به خاطر گرانی‌هایی است که در بحث ارز و طلا اتفاق می‌افتد و کالاهای دیگر از جمله آهن و فولاد هم تحت تأثیر آن گران می‌شود، اما در صنف آهن، به دلیل اینکه تولید مازاد زیادی وجود دارد، اگر امکان صادرات نباشد مصرف داخل آنقدر نیست که تمام تولیدات را پوشش دهد؛ در نتیجه ما یک رکودی خواهیم داشت که منجر به گرانی در اثر رکود تورمی شده و هم خریدی اتفاق نمی‌افتد که نتیجه آن در آینده‌ی نزدیک، مخصوصاً در فروردین و اوایل اردیبهشت که ماه رمضان نیز است خود را نشان می‌دهد.

این عضو اتحادیه آهن تهران در ادامه افزود: در حال حاضر تنها مسئله‌ای که نشان می‌دهد به سمت گرانی خواهیم رفت، بحث ارز است که ظاهراً با روش‌هایی که رئیس بانک مرکزی با سامانه‌ی ناخدا ایجاد می‌کند، احتمال دارد که به سمت مهار رود. از طرفی وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرده در سال ۱۴۰۲ سالی یک میلیون مسکن را بسازند. یعنی در صورت تحقق این موارد بعد از اردیبهشت 1402، هم مصرف اتفاق خواهد افتاد و هم قیمت مسکن بالا نمی‌رود تا کار بازار آهن فعال باشد.

وی در رابطه با توسعه بازار صادراتی کشور اذعان کرد: در بحث آهن و فولاد تقریبا ۱۸ میلیون تن مصرف داخلی داریم و مازاد آن که بیش از ۴۰ میلیون تن است باید صادر شود. هرچقدر کیفیت کالا را بالا رود و بتوانیم به قیمت مناسب‌تر به فروش برسانیم، حتما موفق می‌شویم. به‌عنوان مثال ما سنگ آهن داریم و آن را تبدیل به میلگرد کنیم و صادر کنیم، نمی‌شود اما محصول ما هر چقدر تکنولوژیک‌تر و به روزتر باشد و بتوانیم آن را بفروشیم, ارزآوری بهتری دارد و متقابلا می‌توانیم خریدهای بهتری هم انجام دهیم.

بحری در رابطه با احتمال شروع طرح مسکن ملی و افزایش نیاز داخلی و احتمال افزایش صادرات به ترکیه به دلیل زلزله اخیر، در مورد برقراری تعادل بین مصرف داخلی و صادرات بیان کرد: تولیدات ما خیلی قوی است، شاید بیش از دو برابر مصرف‌مان است و هیچ نگرانی ندارد، اگر بحث دلال بازی و احتکار پیش نیاید، این قضیه به راحتی انجام شدنی است چراکه مصرف ما با تولیدمان خیلی فاصله دارد و در این زمینه خیلی پیشرفته و فراگیر شده و اگر نتوان صادرات انجام داد چرخه اقتصاد کشور دچار اختلال جدی می‌شود.

این فعال صنعت آهن و فولاد کشور در رابطه با کیفیت تقاضای موجود در بازار فعلی اظهار داشت: خریدهای فعلی بیشتر برای این است که فرد دارایی‌هاشان را تبدیل به کالا کنند تا آن کالا در واقع تورم را برای آنها حفظ کند، مضاف بر این که افرادی که کارخانه‌دار هستند به مواد اولیه نیاز دارند و بنکدارانی که کالا برای مصرف مشتریان خود نگه می‌دارند، علاقه ندارند پول داشته باشند چراکه با کمال تاسف پول روز به روز کم ارزش‌تر می‌شود.

بحری در پایان با اظهار امیدواری برای مصرف تمام تولیدات آهن و فولاد در کشور بیان کرد: سرعت ما در بزرگی صنعت تولید آهن‌مان خیلی زیاد شده است و روز به روز تولیدات جدیدتر، کارخانه‌های قوی‌تر و به روزتر می‌شوند تا جایی که تا پایان سال ۱۴۰۲ در بحث لوله‌های بدون درز، خودکفا می‌شویم و همچنین بخشی از کالای چندین کارخانه مختلف که تا الان از چین یا روسیه و هند وارد می‌کردند در حال به روز شدن بوده و نیاز داخلی را برطرف می‌کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =