کد خبر 3389
۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

فعال صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز:

نفع نوسانات قیمتی بر جیب صادرکنندگان فولاد / توقف بخش خصوصی با ایجاد رانت دولتی

نفع نوسانات قیمتی بر جیب صادرکنندگان فولاد / توقف بخش خصوصی با ایجاد رانت دولتی

فعال صنعت فولاد معتقد است: جهش یکباره ارز به طور حتم تبعاتی برای صنایع بالادستی و پائین‌دستی فولاد به همراه دارد اما در این میان دولت نه برنامه صحیحی برای کنترل وضع موجود دارد نه گوش شنوایی.

سید بشیر هاشمی نژاد مدیرعامل سازه‌های فلزی تپکو در گفتگو با آهن‌نیوز درباره جهش بی‌سابقه نرخ ارز و نگرانی‌های حاصل از تبعات آن بر قیمت داخلی آهن و فولاد گفت: طی هفته‌های گذشته در حوزه آهن و فولاد جهش نامتعارفی داشته‌ایم و به رغم اینکه کارشناسان این حوزه به مسئولان و تصمیم‌گیران اصلی مشاوره‌هایی داده‌اند، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط ۲۷ میلیون تا ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم افزود: تولید ما در مصارف داخلی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن است. از سوی دیگر بین بازارهای داخلی و خارجی می‌توان تعادل برقرار و ارزآوری بسیار خوبی کسب کرد اما متاسفانه دولتمردان و مسئولان به این موضوع توجه خاصی نشان نداده‌اند.

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه جهشی که طی این مدت اتفاق افتاده زیبنده و کارشناسی شده نیست، اذعان کرد: این در حالی است که  اگرچه در حوزه آهن و فولاد تبعاتی داشته است اما اتفاق خاصی در عرضه و تقاضای حوزه آهن و فولاد رخ نداده به شکلی که با افزایش تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایش یافته است و تا به امروز برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای مهار این افزایش ارز و قیمت‌ها در بازارهای داخلی انجام نشده است.

وی افزود:  با نوساناتی که این روزها بازار را درگیر خود کرده، صنایع پایین دستی‌ فولاد، به طور حتم ضرر کرده‌اند. اما درباره صادر کنندگان شاید این اتفاق کمتر رخ داده باشد به شکلی که تعداد خاصی از صادرکنندگان به بازارهای صادراتی دسترسی داشته و با امتیازات خاصی که دارند می‌توانند به راحتی صادر کنند و روز به روز هم از پشتوانه‌ی بانکی و مالی خوبی برخوردار شوند و حتی بخش خصوصی هم در این زمینه نمی‌تواند با این تعداد خاصی رقابت کند.

به گفته این فعال صنعتی، رویکرد صادراتی در صورتی خوب است که بازارهای داخلی تقویت شده و مازاد تولید و مصرف بازارهای داخلی، به سمت صادرات حرکت کنند.

هاشمی نژاد یکی از مهمترین معضلات یک دهه گذشته را خلاء اعتماد به بخش خصوصی و سپردن کار به دست کاردان دانست و افزود: مدت‌هاست که کار به دست کاردان سپرده نشده و یکی از علت‌هایی که باعث آشفتگی بازار آهن و فولاد شد، نبود افرادی است که می‌توانند در بازار آهن و فولاد تحول ایجاد کنند. اما این افراد نادیده گرفته شدند و عده‌ای با رانت و امتیازات خاص به فعالیت و صادرات پرداخته‌اند.

این  فعال صنعت آهن و فولاد  ادامه داد: صادرات، بسیار خوب است اما برای بازارهایی که بازارهای داخلی را اقناع می‌کنند. چطور ممکن است یک سونامی قیمت در عرضه آهن و فولاد راه بیاندازیم و بگوییم که ما تا این لحظه از قیمت‌های جهانی فولاد عقب هستیم؟ آیا هزینه‌های دیگر و یا حقوق و دستمزد را با قیمت‌های جهانی لحاظ می‌کنید؟! دیگر آیتم‌ها را هم باید در نظر گرفت.

به گفته وی، پول ملی پشتوانه اعتماد مردم را ندارد و امیدواریم این وضعیت سرو سامان یابد در غیر این صورت باید شاهد تبعات بسیار بدتری باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 3389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =