کد خبر 3399
۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با آهن‌نیوز:

کاهش بی‌سابقه تولید، پیامد افزایش مستمر نرخ ارز

کاهش بی‌سابقه تولید، پیامد افزایش مستمر نرخ ارز

یک اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان گفت: افزایش مستمر نرخ ارز منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و تولید در بخش فولاد شده و سرمایه گذاران را به سمت و سوی سوددهی در بازار آزاد می کشاند.

رحمان سعادت، استاد دانشگاه سمنان و کارشناس اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با آهن‌نیوز درباره  تأثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع پایین‌دستی فولاد گفت: نرخ ارز در چند دهه گذشته علی‌الخصوص در سال‌های اخیر نقش به‌سزایی بر بخش مصرف و تولید داشته و در واقع آن را تحت‌تأثیر نوسانات خود قرار داده است.

 وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز باعث شده تا سرمایه‌گذاران در حوزه‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری کنند، اذعان کرد: در واقع زمانی که سود سرمایه‌گذاری در طلا، سکه و دلار بیشتر شود تولید تحت‌تأثیر قرار گرفته و ممکن است به مقدار قابل‌ توجهی کاهش یابد.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان در ادامه  افزود: افزایش مستمر نرخ ارز باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری و تولید در بخش فولاد کاهش یافته و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به دنبال سوددهی بیشتر در بازار آزاد باشند.

 سعادت با بیان اینکه سود صادرات با نرخ ارز رابطه مستقیم دارد، عنوان کرد: به‌طور مثال هنگامی که نرخ ارز افزایش یابد سودآوری و انگیزه صادرکنندگان برای صادرات افزایش یافته و اگر بازاریابی و یا بازارسنجی به‌خوبی انجام شود افزایش نرخ ارز می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌های صادرکننده خواهد داشت.

  این پژوهشگر اقتصاد بین‌الملل، بی اعتمادی را اولین پیامد ادامه روند افزایش نرخ ارز در کشور دانست و افزود: بی‌اعتمادی باعث می‌شود که برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دولت با مشکلات اساسی مواجه شود.

سعادت با بیان اینکه وجود نوسانات دائمی نرخ ارز باعث به‌وجودآمدن  ابهاماتی در حوزه تولید، نیرو کار، درآمد و غیره شود، عنوان کرد:  به عبارتی تولیدکننده و سرمایه‌گذاران  قادر به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نخواهند بود و این امر تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 وی با بیان اینکه در سال جاری با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در کشور مواجه شده‌ایم؛ ابراز کرد: با این روند نمی‌توان انتظار داشت که در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن رسید در واقع نمی‌توان تولید یک کشور را بدون برنامه‌ریزی و بر اساس دستورات از پیش تعیین شده افزایش داد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه در حال حاضر با بحران مدیریت در حوزه صنایع و بازرگانی مواجه هستیم به  اثرات این اتفاق در بخش‌های مختلف خودرو و صنایع متعدد اشاره کرد و افزود: تا زمانی که تورم کنترل نشود اکثر سیاست‌های اقتصادی، راه به جایی نمی‌برند. البته بخشی از کنترل تورم، از طریق سیاست خارجی  و تعامل با دنیا ممکن است.

انتهای پیام/

کد خبر 3399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =