کد خبر 3408
۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
بار گرانی آهن‌آلات روی دوش مسکن

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن معتقد است تاثیر افزایش قیمت کنونی آهن‌آلات بر صنعت ساختمان از دو جهت حائز اهمیت است، اولی تاثیر مستقیم به دلیل کاربرد فولاد و آهن‌آلات در تمام بخش‌های ساختمان و دیگری تاثیر تورم موجود در کشور در اثر افزایش نرخ ارز است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت‌ انواع محصولات فولادی در روزهای اخیر علاوه بر اینکه در بازار جهانی صعود داشته، در بازار داخلی نیز روند صعودی را تجربه کرده است. چنین روندی این سیگنال را به بازار داخل کشور مخابره می‌کند که تداوم رشد قیمت‌های محصولات فولادی در بورس کالا و بازار داخل، سهم زیادی را در هزینه‌های تمام شده مسکن خواهد گذاشت. افزایش قیمت مصالح به‌ویژه قیمت تیرآهن، میلگرد و نبشی به ضرر متقاضیان مسکن در سال جدید خواهد بود و این افزایش‌ها فشار بیشتری بر روی این قشر ایجاد خواهد کرد.

محمود فاطمی عقدا، کارشناس ارشد صنعت ساختمان در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز گفت: بازار مسکن تابع قیمت مصالح و دیگر مقاطع ساختمانی است، با توجه به اینکه عموماً فولاد و سیمان جزو مصالح اصلی در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند هرگونه افزایش قیمت مربوط به آن‌ها، قیمت تمام شده مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فاطمی عقدا در ادامه افزود: این تاثیر از دو جهت حائز اهمیت است، اولی تاثیر مستقیمی است که به دلیل کاربرد فولاد و آهن‌آلات در تمام بخش‌های ساختمان یعنی از پی تا سازه دارد که این افزایش قیمت آهن‌آلات در افزایش قیمت ساختمان‌های فولادی و ساختمان‌های بتنی تاثیر  می‌گذارد. تاثیر دیگر این افزایش با توجه به اصل تورم و شرایط اقتصادی کشور در اثر افزایش نرخ ارز است بدین ترتیب که افزایش قیمت این اقلام ساختمانی در آینده نزدیک طبیعی به نظر می‌رسد و مانند باقی کالا قطعاً رشد خود را نشان خواهد داد.

وی در پایان اظهار کرد: آنچه که مسلم است در صورتی که دولت نتواند بحث نقدینگی و تورم و افزایش قیمت‌ها را کنترل کند این تاثیر مستقیم فقط روی آهن آلات نخواهد بود بلکه تاثیر روی دستمزد و باقی اقلام ساختمانی نیز خواهد داشت که منجر به افزایش قیمت عرضه ملک در بازار خواهیم بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 3408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =