کد خبر 3409
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

تعامل پیمانکار و مشتری، فرار رو به جلوی ارزی

تعامل پیمانکار و مشتری، فرار رو به جلوی ارزی

یک کارشناس فروش در صنعت فولاد معتقد است: برای فرار رو به جلوی ارزی فقط  باید به تعامل پیمانکار و مشتری در فولاد و صنایع پائین دستی امیدوار بود. در غیر این صورت؛ نوسانات ارزی دامنگیر انواع فعالیت‌های شرکت‌های مرتبط در صنایع پایین دستی و بالا دستی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، این روزها جهش ارزی؛ صنعت فولاد را با مشکلات جدی مواجه کرده به شکلی که احساس خفقان در این صنعت و در میان فعالان و کارشناسان مشهود بوده و هر کسی از ظن خود پیشنهاداتی نه برای رفع مشکل بلکه برای سازگاری وضع موجود ارائه می‌دهد. در واقع  می‌توان گفت قیمت دلار هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم بر رونق بازار فولاد و قیمت آهن و فولاد تأثیرات زیادی  داشته که این تأثیرات به فراخور پایداری، موجب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود.

علی بهبهانی مدیر فروش پایا صنعت اهواز در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز به مشکلات پیش‌روی ارزی در صنایع پایین‌دستی فولاد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل سازندگان و تولیدکنندگان، نوسانات نرخ ارز بوده و همین موضوع بسیاری از پروژه‌هایی که برای ساخت مد نظر قرار می‌گیرد را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه از زمان برگزاری مناقصه تا اجرای پروژه، نرخ ارز تغییر کرده و این تغییر و نوسانات ارزی مشکلاتی را برای سازندگان و تولیدکنندگان فولادی به دنبال دارد ادامه داد: در ابتدای مناقصه قیمت‌ها بر مبنای قیمت‌های اولیه لحاظ شده و قرارداد منعقد می‌شود اما در یک بازه زمانی کوتاه تا آغاز اجرای پروژه، نرخ ارز جهش یافته و دامن گیر پیمانکار و مشتری  می‌شود که قابل جبران نیست.

مدیر فروش پایا صنعت اهواز در ادامه به خرید و واردات مواد اولیه اشاره کرد و یادآور شد: برای ساخت تجهیزات، قیمت اولیه برآورد، قراردادها به ریال تبدیل و شرایط برای همکاری هموار می شود اما با تغییر نرخ ارز مشکلات برای ادامه همکاری آغاز شده و پروژه‌ها در گاهی مواقع بلاتکلیف می‌مانند.

بهبهانی در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی برای وضعیت فعلی صنایع پایین دستی و جهش نرخ ارز دارد افزود: در حال حاضر به خاطر شرایطی که در حوزه ارزی با آن مواجه هستیم  هیچ پیش بینی برای آینده فولاد متصور نیست اما بسیاری از صنایع پائین‌دستی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌ و سردرگم شده‌اند.

وی با اشاره به این که باید دست به عصا حرکت کنیم راهکار برون‌رفت از مشکلات ارزی را تعامل بین مشتری و کارفرما دانست و افزود: تا به امروز دولت فکر درستی برای ساماندهی این وضعیت نکرده و وضعیت ارز بسیار آشفته است تا جایی که به علت مصادف شدن به پایان سال، معمولاً پیش‌بینی درستی نمی‌توان داشت. باید کارفرما و مشتری به تعاملاتی درباره افزایش نرخ ارز برسند و یک قیمت را نهایی کنند.

بهبهانی ادامه داد: اگر نرخ ارز به صورت صعودی رشد کرد باید به همان نسبت قیمتی که در قرارداد لحاظ شده تعدیل شود اگرچه این پیشنهادی است که برخی کارفرمایان پذیرفته و برخی با آن مخالف هستند.

به گفته وی، یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل در حال حاضر، تعامل مشتری و پیمانکار است یعنی باید به شکلی قراردادها منعقد شود که جایی برای تغییرات باشد و در این میان پیمانکار هم متضرر نشود.

انتهای پیام/

کد خبر 3409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =