کد خبر 3418
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

آهن‌ نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش روزانه قیمت میلگرد در بازار ترکیه/ احتمال توقف صادرات

افزایش روزانه قیمت میلگرد در بازار ترکیه/ احتمال توقف صادرات

در بازار داخلی ترکیه، میلگرد با قیمت ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار در هر تن در سطح کارخانه عرضه می‌شود، در حالیکه این نرخ در هفته گذشته ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن بود. البته در جنوب این کشور، حتی پیشنهادهایی با قیمت ۷۶۰-۷۷۷ دلار در تن مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز،‌ قیمت میلگرد ترکیه از زمان اظهارات دولت مبنی بر بازسازی شهرهای زلزله زده طی ۳ تا ۴ ماه، در هفته گذشته افزایش روزانه را تجربه کرده است. این موضوع همچنین باعث شده تا تامین کنندگان قراضه قیمت‌های خود را افزایش دهند و از بازار عقب نشینی کنند.

 برخی از تولیدکنندگان میلگرد ترکیه از ابتدای هفته فروش خود را در دو بازار داخلی و صادراتی متوقف کرده‌اند. چون آنها ابتدا به دنبال روشن شدن وضعیت هزینه‌های قراضه هستند. البته واحدهایی که فروش خود ادامه می‌دهند، در روز پنجشنبه هفته گذشته میلگرد خود را با قیمت ۷۴۰-۷۵۰ دلار در هر تن فوب در بازارهای صادراتی عرضه کردند.

البته تقاضای صادرات هنوز کافی نبوده و در واقع صادرات در اولویت اولیه کارخانه‌های ترکیه نیست. حتی برخی از فعالان بازار بر این باورند که در زمان بازسازی شهرهای زلزله‌زده باید صادرات به صورت رسمی محدود شود. علاوه بر این ۱۱ شهر، ساختمان‌هایی نیز در سراسر ترکیه وجود دارد که در برابر زلزله مقاوم نیستند و نیاز به بازسازی دارند.

اگرچه تقاضاهایی در اتحادیه اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا برای میلگردهای ترکیه وجود دارد، کارخانه‌های ترکیه آن را در اولویت خود قرار نداده‌اند. بطوریکه یکی از تولیدکنندگان در اینباره گفت: «در حال حاضر بسیاری از بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم. ما قیمت‌های خود را به شدت افزایش دادیم، بنابراین قیمت‌های کنونی برای خریداران قابل قبول نیست. آخرین معاملات با وزن واقعی ۷۰۰-۷۱۰ دلار در هر تن بسته شد.»

 البته اخیراً برخی از قراردادهایی با تناژ کوچک با یمن، اسرائیل، آمریکای جنوبی و آفریقا منعقد شده است.

در بازار داخلی ترکیه، میلگرد با قیمت ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار در هر تن در سطح کارخانه عرضه می‌شود، در حالیکه این نرخ در هفته گذشته ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن بود. البته در جنوب کشور، حتی پیشنهادهایی با قیمت ۷۶۰-۷۷۷ دلار در تن مشاهده شد. کارخانه‌های ترکیه روزانه حدود ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تن میلگرد بفروش می‌رسانند.

بازار قراضه و بیلت ترکیه

قیمت قراضه در ترکیه همچنان در حال افزایش است چون تقاضای کارخانه‌ها برای قراضه پس از اظهارات دولت ترکیه در مورد بازسازی شهرهای زلزله‌زده در ۳ تا ۴ ماه همچنان پرقدرت است. اولین مناقصه برای ساخت ۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ خانه در ۲۲ فوریه برگزار شد. در میان تقاضای خوب قراضه، برخی از تامین کنندگان که سطوح بالاتری را هدف قرار می‌دهند، ظاهراً از بازار عقب نشینی کرده‌اند.

یکی دیگر از کارخانه‌های غرب ترکیه، محموله قراضه ذوبی سنگین ( HMS ) با دو  درجه ۱ و ۲ با منشأ بریتانیا را به قیمت ۴۲۸ دلار در هر تن خریداری و به قیمت ۴۵۳ دلار در هر تن cfr خرد کرده است. یک کارخانه شمالی نیز محموله‌ای با مبدا دانمارک شامل ۱۶۰۰۰ تن HMS  با درجه ۱ و ۲ را به قیمت ۴۳۹ دلار در هر تن را خریداری کرد.

به باور یکی از تولیدکنندگان، ترکیه هنوز باید حداقل ۵۰۰ هزار تن محموله برای ماه مارس خریداری کند که معادل ۱۳ تا ۱۴ محموله دریایی است.

اکثر فعالان بازار فکر می‌کنند که قیمت قراضه احتمالاً تحت پویایی و تحولات بازار فعلی به ۴۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خواهد رسید.

 در هفته گذشته، پیشنهادات بیلت نیز به شدت افزایش یافت. یکی از کارخانه‌های جنوب کشور ۷۰۰۰ تن شمش را به قیمت ۶۷۵ دلار در هر تن به فروش رسانده است، در حالی که قیمت بیلت وارداتی حدود ۶۴۰ دلار در هر تن Cfr افزایش یافته است.

انتهای خبر/

کد خبر 3418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =