کد خبر 3421
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

یادداشت//

افزایش دلار و تأثیر آن بر صنایع فولادی

افزایش دلار و تأثیر آن بر صنایع فولادی

در این وضعیت دستگاه حاکمیتی یعنی وزارت صمت بیشترین تأثیر را در زنده نگه داشتن صنایع تأمین‌کننده‌ی نیاز داخل و همچنین تقویت صنایع صادرات‌محور دارد و اگر این نکته‌سنجی در دولت ابراهیم رئیسی وجود نداشته باشد به‌زودی شاهد ویرانی هر دو گروه از تولیدکنندگان فولاد کشور خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ این روزها نرخ برابری دلار در مقابل ریال با سرعت عجیبی هرروز افزایش می‌یابد تا جایی که بسیاری از فعالان بازار را متعجب کرده است. رسیدن به رکورد بی‌سابقه‌ی هر دلار تا ۶۰ هزار تومان، کشور را به سمت شرایطی برده که مشخص نیست تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی چه خواهد بود اما بنا بر اظهارات کارشناسان حوزه‌ی فولاد بروز این وضعیت برای صنایع بزرگ هم‌زمان یک تهدید و همچنین یک فرصت است.

افزایش قیمت دلار برای صنایع فولادی صادرات‌محور اتفاق مثبتی خواهد بود چراکه این صنایع ارزان‌ترین نیروی کار را در میان تولیدکنندگان فولاد جهان در اختیار دارند و این مسئله حاشیه‌ی سود آنان را بالا خواهد برد.

همچنین با توجه به قیمت حامل‌های انرژی همانند آب، برق و گاز، هزینه‌های تولید فولاد در ایران به نسبت سایر غول‌های تولیدکننده‌ ارزان‌تر خواهد بود و همین مسئله می‌تواند سبب شود تا این صنایع توان رقابت بالاتری داشته باشند و عملاً دامپینگ برخی از کشورها را غیرممکن سازند.

این صنایع در روزهایی که کشور شدیداً به منابع ارزی محتاج است کمترین میزان سخت‌گیری‌ها را نیز در صادرات تجربه می‌کنند و همین مسئله می‌تواند به رونق بیشتر صادرات محصولات فولادی بیانجامد.

بااین‌حال در وجه مقابل، برخی از صنایع فولادی که محصولات تولیدی آن‌ها مصرف داخلی دارد یا صنایع مستهلکی که هرروزه باید قطعات جدیدی را برای تعمیرات تجهیزات خود وارد کنند با کابوس قیمت ارز مواجه شده‌اند. این صنایع به دلیل دخالت‌های دولتی در کنترل قیمت، اجازه‌ی افزایش واقعی قیمت محصولاتشان را ندارند و هزینه‌های دلاری و فروش ریالی بی‌شک آنان را زمین‌گیر خواهد کرد و بعد از بحران‌های گازی و برقی باید با این ابربحران نیز روبه‌رو شوند.

در این وضعیت دستگاه حاکمیتی یعنی وزارت صمت بیشترین تأثیر را در زنده نگه داشتن صنایع تأمین‌کننده‌ی نیاز داخل و همچنین تقویت صنایع صادرات‌محور دارد و اگر این نکته‌سنجی در دولت سیزدهم وجود نداشته باشد به‌زودی شاهد ویرانی هر دو گروه از تولیدکنندگان فولاد کشور خواهیم بود.

یادداشت از پدرام مجیدی/ کارشناس صنعت

کد خبر 3421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =