کد خبر 3422
۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

قوانین جدید دولت و مجلس صدای سنگ‌آهنی‌ها را درآورد

قوانین جدید دولت و مجلس صدای سنگ‌آهنی‌ها را درآورد

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران به حق انتفاع معادن انتقاد کرده و معتقد است: دولت و مجلس دائما در حال تصویب قوانین ضد تولیدند که جای نگرانی بسیاری را برای تولیدکنندگان و فعالان معدنی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به مصوبه پرداخت ۵‌درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به عنوان حق انتفاع پروانه بهره‌برداری معادن سنگ‌آهن گفت: درحال حاضر تولید به‌ویژه در بخش زنجیره فولاد و معادن شرایط بغرنجی دارد و دولت و مجلس به جای حمایت از بخش تولید و سروسامان دادن به این بخش، دائما در حال تصویب قوانین ضد تولیدند که جای نگرانی بسیاری را برای تولیدکنندگان و فعالان معدنی ایجاد کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲‌بندی را مصوب کرده‌اند که مطابق با آن حق انتفاع بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های تابعه آن در بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس میانگین وزنی قیمت فروش شمش فولاد خوزستان باشد. صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر بارها نسبت به تامین مواد اولیه اظهار نگرانی کرده است و حالا چنین تصمیماتی می‌تواند گلوگاه‌های جدیدی را در مسیر توسعه بخش معدن ایجاد کند.

در این باره مهرداد اکبریان توضیح داد: تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق در بودجه سال ۱۴۰۲ در تضاد آشکار با بخش تولید و زنجیره فولاد است، اگر بخش تولید صنعتی کشور نیازمند مواد اولیه است باید تمام قوانین درجهت حمایت و پشتیبانی از تولید اتخاذ شود ولی این تصمیمات کاملا در تضاد و تناقض با تولید است. وی با بیان اینکه سیاست‌ها و تصمیمات دولت و مجلس باید بیش از پیش درجهت تقویت بخش معدن باشد گفت: این دو قوه حتی باید معدن را بیشتر از صنعت تقویت و حمایت کنند ولی ظاهرا تمام تصمیمات در جهت تضعیف تولیدکننده بخش مواد اولیه و خام صنعت اتخاذ می‌شود.

این فعال معدنی با انتقاد شدید از تضعیف بخش تولید و بی‌توجهی دولت به این مهم ادامه داد: نگاه دولت به واحدهای تولیدی کشور مانند بسته‌های پول و ابزاری برای حل مشکلات مالی و سرمایه‌ای دولت است و هرگاه دولت به هرصنعت یا واحد تولیدی ورود می‌کند گویی صرفا برای گرفتن انواع و اقسام مبالغ و پول در قالب عوارض، بهره‌وری، مالیات و دیگر عناوین بدون توجه به میزان خسارات و زیان به بدنه تولید است.

اکبریان با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بر اساس برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: اگر ایران می‌خواهد بازارصادراتی فولاد خود را حفظ کند، باید درحفظ تولید تلاش کند و با توجه به اینکه در سالیان اخیر سیاست‌ دولت و وزارت صمت در جهت جذب و جلب سرمایه‌های عظیم مردم برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بوده است اکنون نیز باید در جهت حمایت از تامین مواد اولیه این صنعت گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ظرفیت تولید ۴۴ میلیون تن فولاد ایجاد شده است و تا پایان سال به ۴۷ میلیون تن خواهد رسید گفت: تمامی مواد اولیه این میزان تولیدات باید از بخش معدن تامین شود ولی گویی برخی تنگ‌نظری‌ها مانع از حمایت دولت و سیاستگذاران از بخش معدن شده است.

انتهای خبر/

کد خبر 3422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =