کد خبر 3426
۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

معاون معادن و فرآوری مواد دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت اعلام کرد:

اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار از ۱۳ اسفند

اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار از ۱۳ اسفند

معاون معادن و فرآوری مواد دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص گواهی صادراتی محصولات مشمول عرضه در بورس کالا را از ۱۳ اسفند لازم الاجرا دانست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیف اله امیری معاون معادن و فرآوری مواد دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص گواهی صادراتی محصولات مشمول عرضه در بورس کالا را به مدیرعامل این بورس ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، پیرو بند ۶ مصوبه ستاد تنظیم بازار با موضوع گواهی صادراتی در ۱۸ آبان و تصمیمات کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه، موارد زیر جهت اجرا در نوبت اول ابلاغ می‌شود.

۱. صادرات تعرفه‌های گمرکی پیوست، مشمول عرضه کل تولید در تالار داخلی است و صادرات آنها بدون ارزش در تالار داخلی مجاز نیست.

۲. چنانچه عرضه کالا منجر به فروش در تالار اول نشود، تولیدکننده مجاز به عرضه کالا در تالار صادراتی است تا امکان خرید آن توسط صادرکنندگان فراهم شود.

۳. چنانچه تولیدکننده تمایل به صادرات محصول داشته باشد به میزان صادرات توسط تولیدکننده از میزان عرضه در تالار صادراتی است و میزان مجاز صادرات در قالب یک پرونده برای شرکت ثبت می‌شود.

۴. اظهار و صادرات کالاهای موضوع این بخشنامه منوط به استعلام از بورس کالا برای تایید خرید در تالار صادراتی برای غیرتولیدکننده و یا ارز هم آزاد خریداری نشده در تالار داخلی برای تولیدکننده است.

۵. شرکت‌های تولیدی موظف هستند نسبت به اعلام برنامه تولید فصلی به تفکیک هفته برای عرضه در دوره‌های ۳ ماهه به معاونت معادن و فرآوری مواد برای عرضه کلی در بورس کالا اقدام و در صورت نیاز بازنگری کنند.

۶. معاونت معادن و فرآوری مواد از طریق دفاتر ذیربط، برنامه تولید فصلی شرکت‌ها را برای عرضه متناوب و مستمر (۱۲ هفته) بورس کالا اعلام می‌کند. این برنامه باید به گونه‌ای باشد که محصولات به صورت متناوب و مستمر در بورس کالا عرضه شده و از بازارسازی کاذب جلوگیری شود. در هر صورت تولیدکننده ملزم به عرضه کل تولید حتی تولید بیشتر و مازاد بر میزان اعلام شده در بورس است.

۷. معاونت معادن و فرآوری مواد موظف به نظارت عرضه طبق برنامه اعلامی از سوی شرکت‌های تولیدی است.

۸. میزان معامله نشده هر عرضه نسبت به برنامه اعلامی به بورس کالا به صورت ماهانه تجمیع و تولیدکننده مجاز به صادرات میزان تجمیع شده طی سه ماه است. گواهی تایید خرید برای غیر تولیدکننده طی ۳ ماه اعتبار دارد.

۹. به منظور ساماندهی تقاضای کالاهای عرضه شده در بورس، رویه‌های تکمیلی مبنی بر متناسب‌سازی خرید مواد اولیه در قبال فروش محصولات تولیدی در بورس برای کالاهای تعیین شده از سوی کارگروه و یا شفاف‌سازی وضعیت محصولات نهایی خریداری شده در بورس برای ارائه به مشتریان اطلاع‌رسانی و اجرایی می‌شود.

۱۰. این بخشنامه از ۱۳ اسفند لازم الاجرا بوده و در صورت لزوم تا زمان سیستم شدن فرآیند امکان استعلام مکتوب این رویه وجود دارد.

کد خبر 3426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =