کد خبر 343
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

میلگرد روسیه در بازار ایران

میلگرد روسیه در بازار ایران

در دوشنبه هفته گذشته ۵۰ هزار تن میلگرد از روسیه وارد کشور شده است. این امر باعث شد تا یک شوک قیمتی به بازار وارد شود و احتمالاً آثار این شوک قیمتی تا هفته‌ها بر بازار حاکم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد صادق چیت‌ساز، فعال بازار آهن در رابطه با واردات میلگرد از روسیه به بازار ایران گفت: در دوشنبه هفته گذشته ۵۰ هزار تن میلگرد از روسیه وارد کشور شده است. این امر باعث شد تا یک شوک قیمتی به بازار وارد شود و احتمالاً آثار این شوک قیمتی تا هفته‌ها بر بازار حاکم خواهد بود.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر معاملات به حداقل ممکن رسیده است. جنگ اوکراین و روسیه، کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی را در پی داشته است، قیمت آهن و فولاد هم در تبعیت از بازارهای جهانی و افزایش عرضه، کاهش یافته است.

این کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی سبب شد تا نرخ آهن اسفنجی و کنسانتره نیز سیر نزولی پیدا کنند و طبعاً کاهش قیمت پایین‌دست زنجیره موجب کاهش قیمت شمش و میلگرد خواهد شد اما روز گذشته شرکت آتیه خاورمیانه خلیج فارس تابع فولاد خوزستان قیمت میلگرد را ۱۶۷۰۰ تومان اعلام کرد و این در حالی بود که میلگرد در بازار با قیمت ۱۶۵۰۰ تومان معامله می‌شد.

این فعال بازار آهن، افزایش عرضه و کاهش قیمت محصولات فولادی را برای هفته‌های آینده پیش‌بینی کرد و افزود:  ۱۰ روز گذشته میلگرد با قیمت ۱۸۶۰۰ تومان معامله می‌شد اما در حال حاضر با کاهش دو هزار تومانی، به ۱۶۵۰۰ تومان رسیده است و احتمالاً با ادامه این روند قیمت میلگرد این هفته به ۱۴ هزارتومان خواهد رسید.

 ورق فولادی هم علی‌رغم اینکه از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار بود، کاهش قیمت داشت و اکنون قیمت ورق گرم فولادی به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی در ادامه گفت: این هفته همزمان با عید قربان و هفته آینده که مصادف با عید غدیر است، عملاً بازار تعطیل خواهد بود و در این دو هفته بازار پر رونقی را نخواهیم داشت.

وی در انتها خاطرنشان کرد: تا زمانی که وضعیت سیاست خارجی ایران بر خلاف روسیه و اوکراین در ابهام قرار داشته باشد، بازار آهن تقریباً راکد است. روسیه به ایران و جهان محصولات خود را ۲۰ درصد ارزان‌تر صادر می‌کند، از این رو بازار سنگ آهن جهانی کاهش قیمت را تجربه کرده است. 

کنسانتره چادرملو در حال حاضر به قیمت ۲،۸۰۰ تومان معامله می‌شود و این در حالی است که تا دو هفته پیش هر کیلو از این محصول ۳۸۰۰ تومان بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =