کد خبر 3451
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

دولت پای خود را از بازار فولاد بیرون بکشد

دولت پای خود را از بازار فولاد بیرون بکشد

کارشناس حوزه صنعت، معدن و تجارت درباره آشفته بازار صنعت فولاد و ارز می‌گوید: دولت باید پای خود را از بازار و ارز بیرون بکشد و تا زمانی که همه اتفاقات دستوری باشد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

طی دو هفته گذشته نرخ ارز به یکباره جهش پیدا کرده و تمامی بازارهای داخلی و صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار داده است به شکلی که از کارشناس تا مسئولان به دنبال ارائه نظرات و پیشنهاداتی دولتمردان کشور هستند تا باری از سنگینی این بار از روی دوش کشور برداشته شود در این میان پیداست اولین تأثیر دلار بر روی قیمت نفت و انرژی است؛ مطالعات نشان می‌دهد یک رابطه تک سویه بین قیمت نفت خام، شاخص قیمت فولاد و شاخص دلار در سطح جهانی وجود دارد و به این بدین معنی است که قیمت نفت خام تنها از نوسانات خودش تبعیت می‌کند. اما شاخص قیمت جهانی فولاد از هر دو حرکت قیمت خود و نوسانات قیمت نفت خام تأثیر می‌پذیرد؛ پس هنگامی که شاخص قیمت نفت رو به بالا می‌رود قیمت آهن کیلویی نیز افزایش می‌یابد.

آرمان خالقی قائم مقام و دبیرکل خانه صنعت ،معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز با بیان این‌که کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز چندین تبعات دارد اذعان کرد: با افزایش نرخ ارز، ساخت و ساز در پروژه‌های عمرانی با مشکلات جدی مواجه می‌شود چراکه ساخت و ساز و تجهیزات نیز با افزایش قیمت چشمگیری روبرو خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دید در داخل کشور آیا متقاضیان، متقاضی چنین قیمتی خواهند بود خاطرنشان کرد: باید دید آیا کشش بازار برای محصولاتی که افزایش قیمت یافته‌اند به همان ترتیب باقی می‌ماند؟ به نظر می‌رسد اگر اثرات نوسانات نرخ ارز بخواهد به بازار آهن و فولاد تحمیل شود به طور حتم تقاضای بازار فروکش خواهد کرد و ممکن است به تجهیزات ساختمان تبدیل شود که افزایش قابل توجهی را رقم می‌زند.

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که اگر نرخ ارز در بازار بر روی تجهیزات ساختمان تأثیرگذار باشد آیا مردم متقاضی خرید ساختمان خواهند بود؟ ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در خودرو، لوازم خانگی و سایر محصولات خود را نشان می‌دهد و نتیجه آن رکود و عدم تقاضا در بازار خواهد بود.

خالقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قبل از جهش قیمتی در بازار آهن و فولاد، عوامل موثر بر تولید با بحران قیمت‌ها مواجه می‌شوند یادآور شد: عوامل موثر بر تولید؛ همچون هزینه‌های حمل و نقل یا انرژی از مواردی هستند که میزان مصرف آن‌ها با پول ملی محاسبه می‌شود و اگر افزایش قیمتی آنها را فاکتور بگیریم و افزایش قیمت در آن‌ها رخ ندهد ، قیمت تمام شده‌ی محصولات فولادی نسبت به بازار جهانی ممکن است با توجه به افت و سقوط ارزش ریالی کشور ارزان‌تر شود.

وی ادامه داد: باسقوط ارزش پول ملی، قاعدتاً قیمت فولادی که تولید می‌کنیم برای خریدار خارجی و صادرات آن، توجیه بیشتری یافته و ممکن است تقاضا برای صادرات افزایش یابد و از سوی دیگر هم بازار تخلیه می‌شود به این معنا که تقاضا به سمتی می‌رود که رویکرد محصول تولید کننده صادراتی ‌شود و از  سویی هم کمبود بیشتری در بازار خواهیم داشت.

به گفته قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت، وقتی محصول کمتر شود و به سمت صادرات برود کمبود داخلی بیشتر احساس شده و شاهد یک افزایش قیمت هم براثر کمبود آن شاهد خواهیم بود.

حرکت به سمت تنظیم اقتصاد در فرم کلان

دبیرکل خانه صنعت ،معدن و تجارت راه برون رفت از این مشکلات را واقعی شدن قیمت ریال دانست و افزود: واقعی شدن قیمت ریال و اثر ناخوشایند قیمت دستوری در تمام عرصه‌ها از مواردی است که باید رفع مشکلات باید به آن پرداخت.

خالقی ادامه داد: ما باید به سمت تنظیم اقتصاد در فرم کلان آن حرکت کنیم در غیر این صورت سقوط ارزش ریالی کماکان و روز به روز بازار را تخریب کرده و مانع صادرات می‌شود.

به گفته وی، دولت باید پای خود را از بازار و ارز بیرون بکشد و تا زمانی که همه اتفاقات دستوری باشد وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 3451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =