کد خبر 347
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹

۳۴۰ هزار فرصت شغلی با احیاء معادن غیرفعال

۳۴۰ هزار فرصت شغلی با احیاء معادن غیرفعال

با فعال‌سازی ۴ هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بخش معدن قابلیت ایجاد ۴۲ هزار و ۸۴۷ شغل مستقیم و ۲۹۹ هزار و ۹۲۹ شغل غیرمستقیم را دارا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن غیرفعال کشور تا پایان سال گذشته به ۴ هزار و ۴۴ معدن رسید. به‌طور قطع راه‌اندازی این معادن راکد که عمده آنها در مناطق کمتربرخوردار کشور واقعند، اشتغالزایی خوبی به همراه دارد و در رشد و توسعه این مناطق تاثیرگذار خواهد بود.

تا پایان سال 1399 تعداد ۶ هزار و ۸۶۵ معدن فعال، ۴ هزار و ۴۴ معدن غیرفعال و ۲۶۵ معدن در حال تجهیز در کشور وجود داشت.

بیشترین معادن فعال کشور در استان اصفهان با ۶۰۳ معدن است و پس از آن استان‌های فارس با ۵۰۴ معدن، خراسان رضوی با ۴۷۱ معدن، یزد با ۴۵۵ معدن و خراسان جنوبی با ۴۵۴ معدن، در رتبه‌های دوم تا پنجم جای گرفته‌اند.

همچنین از بین ۴ هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بیشترین تعداد در استان خراسان رضوی با ۴۵۲ معدن قرار گرفته و پس از آن آذربایجان شرقی با ۴۰۴ معدن، یزد با ۲۶۲ معدن، اصفهان با ۲۴۹ معدن و مرکزی با ۲۴۴ معدن، بیشترین تعداد معادن غیرفعال را دارا هستند.

در این رابطه وزیر صمت نیز به وجود ۱۰ هزار معدن در کشور اشاره کرده و گفت: ۲۸ درصد این ظرفیت غیرفعالند.

رضا فاطمی‌امین در افتتاح یک طرح صنعتی در سیرجان گفت: در کشور ۱۰ هزار معدن وجود دارد که باوجود اقدامات انجام‌شده ۲۸ درصد ظرفیت این معادن همچنان غیرفعال است که برای رفع این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر داریم. بیشتر معادن غیرفعال در حوزه مصالح و سنگ‌های ساختمانی است.

سید رضا عظیمی که سابقه مدیریت اجرایی و دبیری شورای هماهنگی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس را در کارنامه کاری خود دارد در این رابطه گفت: سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۴ هزار و ۵۱۷ شغل مستقیم در معادن کشور وجود داشت که در مقایسه با آمار اشتغال سال ۹۸ این معادن (۱۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر)، رشد ۳.۶ درصدی داشته است. همچنین با احیا و بازسازی ۲۵۳ معدن کوچک‌مقیاس، ۳ ‌هزار و ۱۲۸ شغل مستقیم ایجاد شد.

وی بیان‌ کرد: با فرض ایجاد ۷ شغل مستقیم به‌ازای هر شغل مستقیم، ۲۱ هزار و ۸۹۶ نفر به‌صورت غیرمستقیم در معادن احیاشده مشغول کار شدند.

عظیمی خاطرنشان‌کرد: با فعال‌سازی ۴ هزار و ۴۴ معدن غیرفعال کشور، بخش معدن قابلیت ایجاد ۴۲ هزار و ۸۴۷ شغل مستقیم و ۲۹۹ هزار و ۹۲۹ شغل غیرمستقیم را دارا خواهد بود.

وی در تشریح طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس اظهار کرد: این طرح از اواخر سال ۹۶ اجرایی و در سال ۹۸ به‌عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

این کارشناس حوزه معدن ادامه ‌داد: از ابتدای اجرای این طرح تا سال ۱۳۹۹، ۳ هزار و ۱۲۰ معدن کوچک‌مقیاس شناسایی و اولویت‌بندی شده و اقدام‌های کلینیکی برای ‌هزار و ۵۸۹ معدن انجام و مشکلات آنها احصا شد که در نهایت به احیا و فعال‌سازی ۵۹۵ معدن انجامید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =