کد خبر 3513
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

چشم انداز مثبت قیمت سنگ آهن طی ۸ماه اخیر

چشم انداز مثبت قیمت سنگ آهن طی ۸ماه اخیر

معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای هفته ۲۴ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل ۱.۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، براساس داده‌های بازار بورس نزدک، بیشترین معامله آتی سنگ آهن در ماه می در بورس کالای دالیان، برای هفته ۲۴ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۳، با ۱.۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به ۹۱۹ یوان/تن (۱۳۳.۱۵ دلار در هر تن) رسید. از همین روی، قیمت سنگ آهن به بالاترین سطح خود در ۸ ماه گذشته ایستاد.

البته قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور در معاملات ۳ مارس نسبت به ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، تقریباً با ۱.۵ درصد کاهش به ۱۲۶.۵ دلار در هر تن رسید.

اوایل هفته گذشته، قیمت سنگ آهن چین در پایین‌تر سطح خود بود چون فعالان داخلی تلاش کردند تا از رشد بیشتر قیمت آن به دلیل تقاضای فزاینده ممانعت کنند. با این وجود، انتظارات مثبت بازار مورد تایید بسیاری از تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن، به ویژه گروه BHP است. بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان نشانه‌های بهبود تقاضا برای مواد خام در چین را پس از لغو محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا و ارائه اقدامات حمایتی برای بخش املاک و مستغلات، اعلام کرده‌اند.

چشم‌انداز مطلوب برای بازار چین، قیمت سنگ آهن در دالیان و سنگاپور را از بازه معاملاتی ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر تن افزایش داد. اما پس از توقف تولید برخی از کارخانه‌های فولاد در تانگشان و هندان به دلیل آلودگی شدید هوا، قیمت‌ها در مدار کاهشی قرار گرفت. مدت زمان پایان محدودیت‌ها مشخص نشده بود، اما احتمالاً به افتتاحیه نشست سالانه پارلمان چین در ۵ مارس ۲۰۲۳ مرتبط هستند. باید توجه داشت که پکن تلاش‌های بسیاری را در راستای وجود هوای پاک، پیش از نشست سالانه انجام می‌دهد.

همچنین، بازار چین تحت تاثیر افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر کشور بود که در اوایل هفته گذشته با ۱.۲ درصد افزایش به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۲ رسید.

با این وجود، افزایش مورد انتظار در تقاضای فولاد موجب رشد قیمت سنگ آهن شده است. البته در پایان هفته گذشته، جهش در قیمت‌ها قابل مشاهده شد چون پکن داده‌های مربوط به فعالیت تولید صنعتی برای فوریه ۲۰۲۳ را منتشر کرد. شاخص مدیران خرید (PMI) تولیدکننده این ماه به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۱۲ رسید که برای بازار سنگ آهن و انتظارات بهبود تقاضا، مثبت بود.

برداشتن محدودیت‌های تولید در تانگشان و هندان نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. در اوایل ۲ مارس، با بهبود کیفیت هوا، مراکز عمده فولادسازی چین دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. بنابراین رفع محدودیت‌ها تقریباً به افزایش قیمت سنگ آهن کمک کرد. علاوه بر این، ذخایر مواد خام در کارخانه‌های فولاد در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد که آن نیز موجب رشد  قیمت‌ها می‌شود.

براساس برآوردها، در کوتاه‌مدت قیمت سنگ آهن نزدیک به ۱۳۰ دلار در هر تن باقی خواهد ماند، چون فولادسازان نمی‌توانند آن را با قیمت‌های بالاتر خریداری کنند. باید توجه داشت که قیمت سنگ آهن سریعتر از قیمت فولاد در حال افزایش بوده و به همین دلیل کسب سود برای شرکت‌ها دشوار است. علاوه بر این، افزایش پیش‌بینی شده تولید فولاد مانع از افزایش حاشیه سود کارخانه‌های فولادی خواهد شد.

براساس پیش‌بینی‌ها، بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه مواجه می‌شود چون عرضه کل سنگ آهن افزایش و تقاضا از سوی تولیدکنندگان فولاد احتمالا کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود عرضه داخلی فلزات آهنی چین، از جمله تولید در معادن محلی و واردات با رشد ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد. همچنین، تقاضای کل سال جاری در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده که ۳.۶ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

انتهای خبر/

کد خبر 3513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =