کد خبر 352
۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات:

واحدهای صنفی کنار گذاشته شدند / دخالت‌های پنهان و آشکار در بازارآهن

واحدهای صنفی کنار گذاشته شدند / دخالت‌های پنهان و آشکار در بازارآهن

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات، در حالیکه چند هزار واحد صنفی، کسبی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌توانستند با تجمیع سرمایه در پروسه تنظیم بازار و پشتیبانی از تولید همکاری داشته باشند، در این مرحله کنار گذاشته شدند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات در خصوص نقش و جایگاه اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات در بازار و چرخه تولید و توزیع، گفت: صنعت آهن، فولاد و اتحادیه آهن جزوه حلقه‌ها و زنجیره‌های اصلی در صنعت فولاد است.

بخشی از آن مرتبط با بخش تولید است. تولیدکننده‌ها در مجموعه‌ای تحت عنوان انجمن‌های تولیدکننده‌ها حضور دارند. بخشی از گروه تولید، دولتی بوده و تحت‌نظر دولت فعالیت می‌کنند. نمونه آن فولاد مبارکه است.

بخش دوم گروه تولید خصوصی هستند. حلقه دوم، شامل نظام توزیع می‌شود. اتحادیه آهن با این حلقه در ارتباط است. به این معنا که کسانی که قصد دارند در کل کشور در حوزه توزیع فعالیت کنند، باید مجوز توزیع داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلاتی که این اتحادیه در بعد کلان با آن مواجه است، گفت: مشکل اصلی عدم‌حمایت واقعی از نظام توزیع و مصرف است. به این معنا که ظرف سال‌های گذشته سرمایه‌های سرگردانی به‌جای ورود در حوزه تولید، وارد حوزه توزیع شده‌اند که نباید ورود می‌کردند و نظام توزیع را با چالش مواجه کردند. در این بازار دخالت‌های پنهان و آشکاری طی سال‌های گذشته انجام شده است. بخشی از این نظارت که شامل صدور مجوز می‌شود، مرتبط با اتحادیه است، اما بخش دیگر آن در اختیار دولت است.

رستگار با بیان این که بنیان‌گذار بورس، ابتدا اتحادیه آهن و فلزات بوده و با هماهنگی این اتحادیه فعالیت خود را شروع کرده، افزود: اما با تاسیس سازمان بورس، دیگر در مورد میزان عرضه و تقاضای بازار و تعیین قیمت پاسخگوی ما نبودند. پیش‌تر در جلساتی که برگزار می‌کردیم، به نوعی از وضعیت بازار و قیمت‌گذاری آهن و فولاد مراقبت می‌کردیم. به این معنا که اجازه نمی‌دادیم در بحث‌های تنظیم‌گری بازار هر کسی سیاست خود را پیش ببرد. با اجماعی که وجود داشت و حمایت وزارت صمت و وزارت اقتصاد، روند قابل قبولی داشتیم.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات افزود: اکنون به نقطه‌ای رسیدم که بدون مشورت با اتحادیه و بی‌نیاز از پاسخ‌دهی به ما معاملات انجام می‌شود. به این معنا که مشخص نیست این کالا به چه کسی فروخته شده و آیا آهن فروش بوده یا خیر. این موضوع موجب شده سیاست‌گزاری‌ها در حوزه آهن و فولاد از نظر جمعی خارج شود.

به گفته وی، علی رغم پیگیری‌های مختلف اعم از انجام مصاحبه و مکاتبه، هنوز مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد و هیچ اراده‌ای نیز برای اصلاح این روند وجود نداشته است. حتی جلساتی برگزار شده که از نظر شکلی موضوع رعایت شده، اما در نهایت می‌توان با صراحت گفت اراده‌ای برای چهارچوب‌بندی و پایبندی به نظام توزیع و تولید و ایجاد توازن واقعی بین این دو حوزه و مصرف وجود ندارد.

رستگار با اشاره به حذف مهره‌های کلیدی و محق از بازار با هدف حمایت از تولید، گفت: در گام بعدی همکاران‌مان که نقش کلیدی در صادرات داشتند، حذف شدند. این مرحله با تهیه شیوه‌نامه‌هایی انجام شد که در ظاهر هدفش تولید بود و کار به دست کارخانه‌ها سپرده می‌شد، اما هدف واقعی حمایت از تولید نبود.

به گفته او، در حالی که چند هزار واحد صنفی، کسبی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌توانستند با تجمیع سرمایه در پروسه تنظیم بازار و پشتیبانی از تولید همکاری داشته باشند، در این مرحله کنار گذاشته شدند و این مدیریت به صورت جزیره‌ای مدیریت انجام می‌شود.

رستگار با اشاره به عواقب این نوع مدیریت، افزود: در تولید سه شیوه وجود دارد. یا میزان تولید کمتر از مصرف است. یا میزان تولید و مصرف، مساوی است و یا مازاد تولید داریم. در تولید آهن و فولاد ما ۱۲ میلیون تن مازاد بر مصرف تولید داریم. تمام هزینه‌ها اعم از مواد اولیه، کارگر و غیره به ریال محاسبه می‌شود و حمایت‌های همه جانبه دولتی را نیز دارد، اما زمان قیمت‌گذاری، آن را با قیمت دلار گره می‌زنند و محاسبه می‌کنند.

به گفته وی، با وجود حدود ۳۲ میلیون تن تولید، مشخص نیست چه کسانی از این بازار منفعت می‌برند، اما مالیات آن را کسانی می‌دهند که کف بازار برای تامین هزینه‌هایشان مشکل دارند. کسانی که کمترین بهره‌مندی را از این بازار دارند، اما باید بیشترین پاسخگویی را داشته و لطمات متعددی را برای باقی ماندن تحمل کند.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات با گلایه از عدم پاسخگویی مسئولان مرتبط، گفت: دولت سیزدهم وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده است. در شرایط واقعی و منطقی، برای ساخت این تعداد واحد مسکونی، نیاز به یک برنامه مدون داریم تا میزان عرضه و مصرف را تنظیم کند، به این معنا که با ایجاد یک باره تقاضای بالا در بازار، قیمت آن یک باره به صورت جهشی افزایش پیدا می‌کند. این تصمیمات می‌تواند بازار را برهم بزند اما ما قاطعانه با تمام امکانات و تجربیات خود از دولت سیزدهم در این تصمیم مهم حمایت خواهیم کرد.

رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات افزود: خواسته ما به نمایندگی از این صنف آن است که در تصمیماتی که در مورد آهن و فولاد اتخاذ می‌شود، با کسانی که براساس قانون مسئول این بازار هستند، هماهنگی و مشاوره شود تا آنها با ایجاد آمادگی، مانع از ایجاد شوک و بهم ریختگی در بازار شوند.

وی با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری، افزود: ما به‌عنوان مسئول آهن و فولاد در بخش توزیع باید بدانیم که قیمت‌ها با چه مکانیزمی تعیین شده است، زیرا هزینه و قیمت مواد اولیه، شمش، تولید و سود کارخانه را می‌دانیم. موضوع آن است که مابه التفاوت سودی که ایجاد می‌شود، در حساب چه کسی می‌رود و چرا طبق قانون و ضابطه‌مند عمل نمی‌شود و به عبارتی چرا مسیر توزیع یعنی واحدهای صنفی که مجوز توزیع دارند نقش واقعی نداشته و حمایت نمی‌شوند. این موضوعات می‌تواند در تنظیم بازار کمک شایان توجهی داشته باشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =