کد خبر 3541
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازیگران فولاد نالان از ضررهای مالی زنجیره

بازیگران فولاد نالان از ضررهای مالی زنجیره

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی معتقد است: با این که واحدهای تولیدی سازه‌های فولادی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مسکنی با کیفیت برای مردم، فعال هستند اما در زنجیره تولید فولاد کمترین سود عایدی مربوط به این بخش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نشست هم‌اندیشی صنفی با موضوع افزایش بی‌رویه قیمت فولاد به میزبانی انجمن‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی باحضور بیش از ۸۰ شرکت تولیدکننده سازه فولادی به منظور ریشه‌یابی این معضل و نگارش طوماری همراه با امضا و تایید شرکت‌های تولیدکننده  برای ارسال به ریاست جمهوری برگزار شد.

در واقع از جمله دلیل این نشست، چنین عنوان شد که به دنبال افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت مقاطع فولادی و پیگیری‌های انجمن یاد شده  از مراجع ذی‌صلاح از جمله وزارت صمت، بورس کالا، انجمن فولاد و بحرانی شدن اوضاع در بازار مقاطع آهنی و فولاد، به جهت تداوم موفقیت‌های این انجمن در جهت اجرای طرح جهش مسکن، نشست صنفی به منظور بررسی موضوع و تهیه نامه مشترک با امضا حداکثر فعالان در این صنف خطاب به مقامات بلندپایه کشور و دفتر ریاست جمهوری جهت حل مشکل به وجود آمده بود.

در ابتدای این جلسه سید حامد ضیائی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ضمن خیرمقدم به مهمانان، در صحبت‌های خود تاکید بر همبستگی بیشتر صنفی برای منطقی کردن تلاش‌ها و منافع و ایجاد تناسب بین این دو کردند. وی با گلایه از این مسئله که این واحدهای تولیدی فعال در زمینه ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت‌های مسکنی با کیفیت برای مردم، در زنجیره تولید فولاد کمترین سود عایدی را دارند، خواستار ارائه راهکار برای برون رفت از این شرایط ضرردِه و نابه‌سامان شدند. 

طبق این گزارش، در ادامه افراد شرکت‌کننده در این نشست ضمن استقبال از این حرکت در جهت ساماندهی بازار آهن و فولاد و افزایش چندبرابری قیمت آن که در نهایت هم به ضرر تولیدکننده و هم مردم است پرداخته و به تعدادی از معضلاتی که منجر به متضرر شدن این صنف در ماه‌های اخیر شده اشاره کردند.

از جمله این مواردی که منجر به گلایه مندی این صنف شده بود، افزایش قیمت چشم‌گیر ورق در بورس کالا تا حدی که در بازار آزاد پایین‌تر از بورس کالا است، با توجه به این افزایش قیمت در سه هفته گذشته با وجود دریافت پیش پرداخت به موقع و دریافت منطقی از کارفرما اما باز تولیدکننده در ضرر است. اتفاق نظر اعضا بر این بود که برای احقاق حق و حرکت مؤثر نیاز به حضور فعال و قدرتمند اعضا در انجمن است، ایشان بر فعال کردن تعاونی منتسب به این صنف و ورود به انجام فعالیت‌های اقتصادی از جمله خرید و فروش مستقیم آهن آلات به منظور تامین اعضای صنف خود تاکید داشتند. 

اعضای این انجمن از بورس کالا و وزارت صمت درخواست اتخاذ سهمیه جداگانه اقلام مورد نیاز از جمله ورق، رنگ و ... را داشتند چرا که معتقد بودند با وجود عرضه این محصولات در بورس کالا اما به دلیل این که این خریدها بیشتر توسط دلال صورت می‌گیرد بنابراین عرضه در آن به سختی به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد. 

مدیران شرکت‌ها از مشخص نبودن نرخ دقیق حقوق و دستمزد برای سال آینده شکایت کرده و درخواست داشتند این موارد در پایان سال امسال مشخص شود تا امکان ارزیابی صورت‌های مالی و سود و زیان سال آینده مشخص شود. همچنین از کمبود نیروی کار متخصص و فنی به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد مصوب گفته و این مسئله را دلیل از دست دادن افراد متخصص و حتی مهاجرت آنها و خالی شدن کشور از نیروی متخصص دانستند.

از جمله درخواست دیگر افراد فعال در صنف تولیدکننده و صادرکتننده سازه‌های فولادی داشتن یک نماینده در سازمان برنامه‌وبودجه به منظور اعمال نظر مستقیم در تعیین شاخص‌های تعدیل قیمت آهن‌آلات و بتن، تعیین مفاد مناقصات دولتی و تصویب به فرمت ثابت قرارداد با کارفرما عنوان کردند.

در نهایت در پایان این جلسه افراد شرکت‌کننده با جمع بندی موارد مطروحه اقدام به مهر و امضای نامه ارسالی به حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران کردند.

گفتنی است این نشست در محل هتل اسپیناس پالاس در ساعت ۱۵ الی ۱۸ روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد.

تفاوت فاحش سودعایدیِ اول زنجیره با انتهای زنجیره

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =