کد خبر 355
۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

عوارض صادرات خام‌فروشی تصویب شد

عوارض صادرات خام‌فروشی تصویب شد

با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، صادرات محصولات صنایع معدنی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام ملزم به پرداخت عوارض و مالیات هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، صادرات محصولات صنایع معدنی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام ملزم به پرداخت عوارض و مالیات هستند.

طبق بند "ت" تبصره عوارض و مالیات و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، درآمد به دست آمده از صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی و محصولات گازی و نفتی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام در همه نقاط کشور مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

بر این اساس، وزارت‍خانه‌های صنعت و معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و همچنین اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و کشاورزی ایران پیشنهاد دادند که تعریف و فهرستی از مواد خام و نیمه خامی که مشمول این عوارض می‌شود، تهیه شود.

امیر علم کارشناس صنعت فولاد، پیرو این موضوع اظهار داشت: یکی از دلایل مهمی که دولت این عوارض را اعمال کرده است، جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد خام از کشور به سایر نقاط دنیا است.

به طور کلی در صنعت هر کشوری، با تبدیل یک محصول به محصول بالاتر، ارزش افزوده بیشتری وجود دارد و در همه جای دنیا با حرکت به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالاتر، از نظر درآمد ارزی و نیز اشتغال با وضعیت بهتری مواجه خواهیم شد.

لازم به ذکر است که دولت برای بهبود شرایط فعلی، بهتر است به جای فشار بر روی تولیدکنندگان بزرگ کشور که خود ارزآوری خوب و مناسبی برای کشور فراهم می‌کنند، بر روی کشورهای مقصد تمرکز کند البته باید دلایل میل شرکت‌های تولیدی برای خام‌فروشی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

این فعال صنعت فولاد در مورد روابط ایران با عراق در ادامه افزود: ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری عراق به حساب می‌آید اما بر خلاف کلیه روابط سیاسی، مالی و فرهنگی تاکنون در کاهش عوارض صادراتی موفق نبوده‌ایم و اکنون برای هر تن صادرات میلگرد به عراق حدود ۱۲۰ دلار عوارض پرداخت می‌کنیم.

پایان پیام/ف

کد خبر 355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =