کد خبر 3555
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

نقطه امید در فولاد با سفر گروسی به تهران؟

نقطه امید در فولاد با سفر گروسی به تهران؟

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است: اگرچه سفر گروسی به ایران و احیای توافق هسته‌ای در کاهش یا رفع تحریم‌ها موثر است اما در کوتاه مدت تاثیر چندانی در قیمت‌های جهانی فولاد و اقتصاد کشورمان نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، بازدید گروسی در آستانه اولین جلسه فصلی شورای حکام در سال جاری میلادی انجام شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در مورد ارائه سومین قطعنامه محکومیت علیه ایران با هم اختلاف نظر دارند. با توجه به لحن خوش بینانه گروسی و محتوای بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، احتمالا شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهد کرد و اگر مذاکرات فنی آتی در تهران منجر به پیشرفت در تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود، یک مانع بزرگ در مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام برداشته می‌شود. با این حال، سفر گروسی به گفته کارشناسان صنعت می‌تواند نقطه امیدی در صنعتگران و تولیدکنندگان باشد اگرچه باز به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بسیاری از اهداف اقتصادی ایران محقق نشود.

در این خصوص فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با آهن نیوز، صحبت های آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر توافق هسته‌ای را نقطه امیدی در شرایط فعلی صنعت ایران دانست و گفت: اگرچه سفر گروسی به ایران بسیار ارزشمند است اما در حالت عادی نمی‌تواند راهگشای وضعیت صنعت کشور باشد چرا که برای رسیدن به توافق و پیشرفت نیازمند زمان هستیم اما امروز همه چیز در حد حرف است .

وی ادامه داد: صرفاْ با صحبت آقای گروسی نرخ فولاد ایران کاهش یا افزایش نخواهد داشت اما می‌تواند سبب ایجاد نقطه امیدی در صنعتگران باشد.

مستوفی در ادامه با اشاره به این که دارای مزیت نسبی تولید فولاد نسبت به سایر همسایگانمان در منطقه هستیم اذعان کرد: صنعت فولاد یکی ازصنایع مادر هر کشوری محسوب می‌شود این در حالی است که در کشور ما به علت داشتن مواد اولیه سنگ آهن و گاز دارای شرایط مناسبی هستیم. بنابراین اگر قرار باشد گشایشی شده و تحریم ها برداشته شود می توانیم از این مزیت‌مان به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شویم.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که هدفگذاری برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ مبنی بر رساندن تولید سالانه  به عدد۵۵ میلیون تن در سال گفت: برای توسعه هر کشوری،  بدون شک، توسعه صنعت فولاد در اولویت قرار می‌گیرد. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت تحریم‌هایی است که صنعت‌های بزرگ کشورمان همچون فولاد و یا پتروشیمی را هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: ما در صنعت فولاد دارای مزیت هستیم از سوی دیگر نیروی کار مناسب برای بهترشدن و رشد صنایع بالاخص صنعت فولاد فراهم است همچنین، به علت افزایش نرخ ارز، شرایط مناسبی برای صادرات رقم خورده و قیمت تمام شده را رقابتی تر می‌کند در نتیجه امیدواریم شرایط برای صنعت فولاد بهتر شود.

مستوفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که با ابطال تحریم نه تنها صنعت فولاد بلکه همه صنایع بزرگ ایران مسیر توسعه را پیدا خواهند کرد چراکه جامعه ما به جامعه بین‌الملل همچون (WTO) و بانک جهانی پیوسته و شرایط بهتری به وجود خواهد آمد.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به این که سیستم بانکی باید به سیستم بانک جهانی بپیوندد یادآور شد: اگر ایران به سیستم بانک جهانی نپیوندد به طور حتم با برداشتن تحریم‌ها اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد بنابراین باید این اتفاق پیش از برداشتن تحریم انجام شود.

انتهای خبر/

کد خبر 3555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کرامت سلیمی US ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    یکی از اشنایان بنده 15 سال است که دکترای انرژی هسته ای دارد و سالهاست که در یک باغ در 10 کیلومتری شهرستان فسا کار می کند. روزها ابیاری می کند و به درختان می رسد و شبها هم به عنوان نگهبان در باغ می خوابد تا پول بیشتری گیرش بیاد. اگر انرژی هسته ای واقعیست چرا از این فرد استفاده نمیشه و باید کارگری کنه.
  • کرامت سلیمی US ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
    0 0
    یک فوق لیسانس فیزیک هسته ای هم قبلا" دیدم که نتوانسته بود کار پیدا کنه و در یک غسالخانه مرده ها را شستشو می داد و همیشه هم بوی کافور و موادی از این دست می داد. یک بار در بازار بنرعباس دیدمش. یک نایلون پر از ماده بهداشتی تیزبر یا همان اصطلاح عامیانه واجبی خریده بود. از اینکه این صحنه را دیدم خوشش نیامد. من هم به روی خودم نیاوردم و وانمود کردم که اهمیتی نمیدم. به نطرم برای غسل دادن مرده ها پول را به اسم خرید کافور می گیره ولی مرده را ها رو با واجبی میشوره. کافور گرانه اما واجبی ارزانه. اختلاف پول را برای خودش برمی داشت.