کد خبر 3567
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

ابهام در اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا

ابهام در اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در فضای مجازی نوشت: در خصوص اصلاح فرمول پایه قیمت زنجیره فولاد در بورس کالا، چند الگو مطرح شده که در دست بررسی و مذاکره است.

به گزارش \ایگاه خبر آهن نیوز، نخست، پایه قیمت فولاد از معاملات آهن اسفنجی و با اعمال ضرایب ۶۵ درصد و اجازه نوسان مثبت و منفیذ ۳ درصد مشخص شده و ضرایب سایر محصولات زنجیره مطابق روال فعلی نسبت به فولاد، مشخص شود.

در الگوی دوم، قیمت های شمش فولاد براساس جهانی عمل می شود و مابقی محصولات زنجیره از ضریب مربوطه براورد قیمت پایه می شود. نقطه اختلاف البته در نظر گرفتن دلار ۲۸۵۰۰ تومانی ابلاغی دولت و یا ۳۹ هزار تومان اتاق مبادله ارزی مدنظر بورس کالا است که البته این نرخ در صورت تایید نهایی، عامل محاسبه نرخ گاز و برق و خدمات دریافتی بنگاه ها از دولت نیز می شود که چالشی خواهد بود

الگوی سوم که ساده تر به نظر می رسد، قطع ارتباط معاملات با نرخ دلار  و سپردن موضوع به خود بازار و بر مبنای میزان معامله و رقابت است. با توجه به افت ۲۰ درصدی قیمت اسفنجی، بورس کالا برای مدتی به جای مثبت و منفی ۳ درصد از الگویی استفاده می کند که اجازه اصلاح تا سقف ۵ درصد را در هر معامله می دهد تا بازار به مرور زمان به تعادل برسد. مابقی اقلام زنجیره از روی فولاد محاسبه می شود.

برای تعیین فرمول نهایی، باید منتظر تصمیم بورس کالا و ابلاغ آن باشیم. احتمال فرمول چهارم نیز بسته به تشخیص بورس کالا محتمل است.

انتهای خبر/

کد خبر 3567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =