کد خبر 3587
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

ایران در جمع سه کشور بزرگ دارای منابع لیتیوم

ایران در جمع سه کشور بزرگ دارای منابع لیتیوم

کشف معدن لیتیوم می‌تواند برای کشور بسیار نویدبخش می‌باشد چرا که لیتیوم یک ماده حیاتی و استراتژیک برای صنایع دفاعی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از جهت پرسُ، به تازگی یکی از مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از کشف معدن لیتیومی با ذخیره ۸ میلیون و پانصد هزار تن کانسنگ لیتیوم داده است. معدن لیتیوم کشف شده در دشت قهاوند (در نزدیکی شهر قهاوند) در ابعادی به مقیاس ۵ تا ۶ کیلومتر مربع واقع شده است، در این دشت دو معدن لیتیوم دیگر نیز چند سال پیش کشف شده است.

ایران در جمع سه کشور بزرگ دارای منابع لیتیوم

در تصویر گوشه‌ای از این دشت را می‌بینید که استقرار سامانه‌های پدافندی هم کاملا مشخص هستند. در این منطقه قهاوند همچنین رادار فجر ۳ را می‌بینید.

این رادار در باند VHF کار می‌کند و بردی بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر دارد. این دست رادارها قابلیت کشف پرنده‌های پنهان کار را در این باند خاص دارند.

کل سیستم، شامل آنتن‌ها، ابزارهای راه‌اندازی، واحدهای پردازش، کنترل و نمایش، دستگاه‌های ارتباطی و ژنراتور برق همگی روی یک تریلر نصب شده‌اند تا تحرک بسیار خوبی داشته باشند. این رادار همچنین مجهز به ECCM برای زنده ماندن در محیط جنگ الکترونیکی است.

این تصاویر البته قدیمی و مربوط به سال‌ها پیش هستند، اما به هر روی نشان از اهمیت راهبردی منطقه دارد. گفته می‌شود که ۸.۵ میلیون تن کانسنگ لیتیوم کشف شده است، اما موجودی لیتیوم کمتر از این عدد خواهد بود، زیرا که بستگی به نوع کانسنگ و بدین روی ppm موجودی لیتیوم در کانسنگ دارد. اگر ppm کانسنگ بالا باشد، ایران یک شبه در لیست سه کشور اول دارای منابع عظیم لیتیومی در دنیا قرار خواهد گرفت! در جدول موجودی مقدار کانسنگ لیتیوم در کشورهای گوناگون را می‌بینید. به عنوان مثال در آرژانتین بیش از ۱۹ میلیون تن کانسنگ لیتیوم وجود دارد، اما موجودی لیتیوم کمتر از ۲ میلیون تن است.

در شیلی عیار کانسگ لیتیوم وحشتاک بالا است، اما مردم این کشور مظلوم در فقر مطلق زندگی می‌کنند! برنامه نظام برای حضور و صدور انقلاب در آمریکای جنوبی و آزاد سازی چیست؟

در مورد ایران هم موجودی واقعی کمتر خواهد بود. در هر صورت لیتیوم یک ماده حیاتی و استراتژیک مخصوصا برای سوخت همجوشی در مرحله دوم بمب‌های گرما هسته‌ای و حتی برای مرحله اول یک بمب شکافتی تسریع شده برای دور زدن تولید تریتیوم و در صنایع دفاعی خواهد بود.

این یک خبر بسیار خوب و کوبنده است، اما با توجه به تجربیات گذشته به این معدن هم یک چوب حراج جانانه زده و نفله خواهد شد و احتمالا شاهد نابودی آن باشیم! یا احتمال دارد با قیمت کم به چینی‌ها فروخته شود، اگر تا کنون چنین نشده باشد.

چین قصد دارد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را از ۳۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ عدد افزایش دهد و جای تعجب نخواهد داشت که در این کلاهک‌ها از لیتیوم ایرانی استفاده شود! البته که موارد مصرف دیگری هم خواهد داشت!

منطقه‌ای قهاوند سرشار از معادن و راهبردی است! به گفته برخی از کارشناسان در دریاچه قم هم باید مقادیر قابل توجهی از لیتیوم وجود داشته باشد.

انتهای خبر/

کد خبر 3587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =