کد خبر 3595
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار فولاد سنگان

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار فولاد سنگان

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ به منظور بومی‌سازی برخی تجهیزات و قطعات مورد نیاز در واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی در دستور کار شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ به منظور بومی‌سازی برخی تجهیزات و قطعات مورد نیاز در واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی در دستور کار شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده که در سال جاری موفق به رکوردشکنی در تولید کنسانتره و گندله طی سال‌های فعالیت فولاد سنگان هم شدیم.

علی امرایی بیان کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به دلیل نزدیکی به معادن سنگ‌ آهن سنگان و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در زمینه خردایش و انتقال و تولید محصولات با عیار بالا و همچنین کیفیت مطلوب، از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید کنسانتره و گندله به شمار می‌آید. استفاده از فناوری فیلتراسیون روز دنیا در مباحث زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف آب و بازگردانی ۸۵ درصد از آب مصرفی به چرخه تولید، از جمله مزیت‌های شرکت فولاد سنگان محسوب می‌شوند. همچنین از یک سیستم نظام‌مند آموزش مبتنی بر جانشین‌پروری در حوزه منابع انسانی شرکت، استفاده کرده و مباحث علمی روز تولید را به کارکنان مجموعه آموزش می‌دهیم.

به‌کارگیری فناوری‌های روز تولید در فولاد سنگان

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در ادامه به رکوردشکنی‌های پیاپی در واحدهای مختلف تولید این مجتمع صنعتی تا پایان ۱۱ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: علی‌رغم مشکلات تولید ناشی از قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان موفق به رکوردشکنی در تولید روزانه گندله برابر با ۲۰ هزار و ۸۰ تن در اردیبهشت ماه و تولید ماهانه گندله معادل ۵۸۰ هزار تن در شهریور ماه ۱۴۰۱ شده است. همچنین رکورد تولید ماهانه کنسانتره شرکت نیز در سال جاری شکسته شد و مجموع تولید کنسانتره در آذر ماه امسال به ۳۵۹ هزار و ۵۸۴ تن رسید. این موفقیت‌ها در سایه تلاش و کوشش شبانه‌روی فولادمردان سنگان با تکیه بر دانش و تخصص به دست آمده است.
وی ضمن اشاره به معضل قطعی برق و گاز کارخانجات فولادی در روزهای مختلف سال، مطرح کرد: میزان توقفات کارخانجات فولاد سنگان به دلیل قطعی گاز و برق در سال جاری ۱۲۰روز بوده است و ما بیش از یک سوم زمان تولید را از دست داده‌ایم. در حالی که تولید پنج میلیون تن گندله در فولاد سنگان طی ۳۲۰ روز سال برنامه‌ریزی شده است، بدون شک با قطعی برق و گاز، تولید این میزان از گندله امکان‌پذیر نخواهد بود. ضمن اینکه این معضل، عدم نفع روزانه ۳۰ میلیارد تومانی برای فولاد سنگان به همراه داشته است.

امرایی در خصوص راهکار پیشنهادی جهت رفع این معضل در مجتمع‌های فولادی، خاطرنشان کرد: به منظور رفع چالش برق، شرکت‌های معدنی و صنعتی خود اقدام به ساخت نیروگاه کرده‌اند. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز از این قاعده مثتثنی نیست و در یکی از طرح‌های توسعه‌ای خود، به دنبال احداث نیروگاه برق‌بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات به عنوان بزرگ‎‌ترین نیروگاه برق‌بادی کشور است. از سوی دیگر، رفع چالش گاز یک مسئله ملی است که باید از سوی نهادهای بالاتر به آن رسیدگی و تمهیدات لازم از جانب نهادهای بالادستی اندیشیده شود.

ضرورت توسعه اکتشاف در بخش معدن

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در ارتباط با اهمیت اکتشاف در بخش معدن، یادآور شد: پتانسیل اکتشاف معدنی کشور ۹۶۰ هزار کیلومتر مربع بوده که فقط ۵ درصد آن اکتشاف شده است. در حالی که عمق اکتشاف در کشورهای پیشرفته به ۳۰۰ متر می‌رسد و متوسط آن در دنیا ۸۰ متر است، این میزان در ایران تنها به ۱۰ متر می‌رسد؛ بنابراین لزوم حرکت به سمت اکتشافات عمقی به جای اکتشافات سطحی و استفاده از فناوری‌های مدرن در حوزه اکتشاف باید در دستور کار بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار بگیرد.

وی ضمن اشاره به اقدامات شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد، دو تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را منعقد کرده است. نخستین تفاهم‌نامه با شرکت امید پترو به امضا رسید که موضوع آن عملیات طراحی، مهندسی، ساخت، نصب، تست و راه‌اندازی سه دستگاه نمونه‌گیری اتوماتیک دوغابی و یک دستگاه نمونه‌گیری اتوماتیک نوار نقاله در واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی شرکت فولاد سنگان است. در صورت اجرای موفق این طرح، نمونه‌گیری‌های اتوماتیک با هدف دستیابی به نمونه‌های معرف محصولات میانی واحدهای کنسانتره و گندله سنگ‌آهن مورد تایید استاندارد ISO۳۰۸۲ و ISO۱۶۷۴۲ در شرکت فولاد سنگان، نصب و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. دومین تفاهم‌نامه با شرکت بهپویان امین منتظر با موضوع عملیات طراحی، مهندسی، تامین و اجرای طرح کنترل و مانیتورینگ یکپارچه سیستم آب و گاز صنعتی و مصارف جنبی سایت فولاد سنگان به همراه تمامی اجزای جنبی به امضا رسید. راه‌اندازی پردیس صنایع معدنی دانش‌بنیان به منظور استفاده از توان پژوهشگران جوان بومی در شرق کشور و همچنین تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از صنایع دانش‌بنیان معدنی، از دیگر اقدامات فولاد سنگان در این بخش بوده است.

امرایی در پایان در ارتباط با تصویب حق انتفاع از معادن در بودجه سال ۱۴۰۲، عنوان کرد: این اقدام بدون شک منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات فولادی در زنجیره و کاهش رقابت‌پذیری در بازارهای صادراتی خواهد شد. به نظر می‌رسد حقوق دولتی دریافتی از معادن تا به امروز مناسب بوده است و این اتفاق منجر به افزایش معادن راکد در سطح کشور می‌شود. اکثر معادن فعال در سطح کشور کوچک‌مقیاس هستند و با مشکلات فراوانی اعم از فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات، افزایش قیمت سوخت، رشد نرخ ارز و … دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین افزایش حقوق دولتی می‌تواند منشا چالش به خصوص برای معادن کوچک باشد. اگر ما به دنبال جایگزینی بخش معدن و صنایع معدنی با نفت در اقتصاد کشور هستیم، باید در راستای تسهیل و ساده‌سازی قوانین و دستورالعمل‌های معدنی گام برداریم؛ بنابراین افزایش حقوق دولتی در چنین شرایط اقتصادی، منجر به تضعیف بخش معدن و معدن‌کاران خواهد شد.

انتهای خبر/

کد خبر 3595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =