کد خبر 3605
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پاکستان متمایل به واردات فولاد از ایران

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان گفت: شورای بازرگانان پاکستان به علت تعرفه‌های مناسب، به خصوص بر روی تعرفه‌های گمرکی، محصولاتی مانند آهن آلات در ایران، مایل به انجام مراودات صادراتی با ایران هستند.

فهیمه دامرودی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در رابطه با فرصت‌های صادرات محصولات فولادی ایران به پاکستان در گفتگو با خبرنگار آهن‌نیوز با بیان این‌که اتاق مشترک ایران و پاکستان از سال ۹۷ با هدف برقراری ارتباط بین تجار این دو کشور تاسیس شده است افزود: ظرفیت‌های صادراتی ایران و پاکستان، در زمینه‌ی فولاد و آهن‌آلات بالاخص میلگرد در ایالت‌هایی همچون کویته پاکستان بسیار بالا است کما اینکه هم اکنون نیز این صادرات وجود دارد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با تاکید بر اینکه حصول موفقیت در صادرات به پاکستان باید مبتنی بر شناخت تخصصی و عمیق این کشور و بازارهای آن باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از تاجران ایرانی بازار پاکستان را نمی‌شناسند و شناخت آن‌ها از این کشور محدود به جنگ ، طالبان و مسائل سیاسی دیگر است که این موضوع دیدگاه مردم را بسیار تغییر داده است. اما با شناخت صحیح، فرصت صادراتی بسیار مناسبی در زمینه‌های فولاد، فلزات و آهن آلات، به واسطه جمعیت بالای ۲۳۰ میلیونی این کشور و بالا بودن ساخت‌وساز در آن برای ایران وجود دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پاکستان می‌تواند همچون عمان؛ مکانی برای صادرات مجدد مصالح فولادی باشد؟ بیان کرد: این امکان وجود دارد اما به علت مصرف بالای این محصول در داخل این کشور، معمولا این کشور مقصد نهایی برای صادرات محصولات فولادی محسوب می‌شود  چراکه تمام محصولاتی که وارد آن کشور می‌شوند به علت جمعیت بالا و یا مسائل مختلف در داخل پاکستان تأمین می‌شود اما امکان ری اکسپورت (صادرات مجدد) نیز به آفریقا و کشورهای شرق آفریقا از طریق پاکستان برقرار است.

وی در رابطه با محدودیت صادرات به واسطه اخذ عوارض صادراتی و مدیریت آن اظهار داشت:تلاش شده تا درباره عوارض صادراتی در بخش دولتی و خصوصی تعاملی ایجاد کنیم که برای کشور پاکستان این اتفاق بیفتد، اما این کشور به دلیل نداشتن ارتباط بانکی از طریق تهاتر، رفع تعهد ارزی را پیش می‌برد. به همین دلیل تجار ایرانی، خیلی مایل به برقراری ارتباط با پاکستان نیستند. اما از طریق کانال‌های بانکی سایر کشورها مانند امارات، توانسته‌اند تا حدودی ارتباطات را برقرار کنند.

به گفته دامرودی؛ شورای بازرگانان پاکستان به علت تعرفه‌های مناسب، به خصوص بر روی تعرفه‌های گمرکی، برخی از اقلام و کالاها همانند آهن‌آلات در ایران مایل به انجام مراودات صادراتی با ایران هستند.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در رابطه با وضعیت تولید فولاد در پاکستان بیان کرد: تولید پاکستان در زمینه محصولات فولادی و آهنی بسیار کم است و کفاف نیازهای این کشور به علت جمعیت زیادی که دارد، نمی‌دهد. بنابراین امکان و زیرساخت‌های لازم را ندارد تا بر روی همه‌ زمینه‌ها  بالاخص فولاد فعالیت کند و بیشتر نیازمند است تا از طریق کشورهای دیگر  همچون چین و سپس ایران این نیازها را تامین کند. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/

کد خبر 3605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =