کد خبر 361
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

وزارت صمت دخالتی در ساز و کار بورس کالا ندارد

وزارت صمت دخالتی در ساز و کار بورس کالا ندارد

باید بازار صنایع تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند از طریق بورس کالا عرضه شوند و این موضوع ارتباطی با مدیریت بورس کالا ندارد.

به گزارش بایگاه خبری آهن‌نیوز، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه "شروع تازه" رادیو اقتصاد درباره واگذاری بورس کالا به وزارت صمت گفت: از دو سال پیش که جهش‌های قیمتی در صنایع تولیدات پایه و مواد اولیه مثل فولاد اتفاق افتاد، به صنایع وابسته و تورم عمومی کشور ضربه زد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که مشکل در زمینه تنظیم بازار این صنایع است، چراکه قانون مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد؛ مواقعی مقرراتی وضع می‌شود که محصولات مرتبط مثلاً در حوزه صنایع فولاد همانند شمش و ... به بورس کالا عرضه می‌شوند، اما همه محصولات از آن تبعیت نمی‌کنند به همین علت کمیسیون صنایع مجلس در سال ۹۹ برای تعیین قانون مربوطه ورود کرد؛ طرح، طرح تنظیم بازار صنایع تولید محصولات پایه است و کاری به قواعد داخل بورس کالا ندارد، بورس کالا مثل سابق اداره می‌شود و ما در آن دخل و تصرفی نداریم.

ایزدخواه افزود: با فعل و انفعالات در داخل بورس کالا کاری نداریم. بحث این است که باید بازار صنایع تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند از طریق بورس کالا عرضه شوند و این موضوع ارتباطی با مدیریت بورس کالا ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره عرضه و تقاضا در بورس کالا گفت: اساساً بورس کالا، بازاری است که عرضه و تقاضا در آنجا شکل می‌گیرد و دخالت‌های دولت را به حداقل می‌رساند یعنی دولت تعیین می‌کند که محصولات صنعتی وارد بورس کالا شود، اما وقتی که وارد بورس کالا شد دیگر بر اساس قواعد بازار بورس تعیین قیمت می‌شود یعنی درست است که دولت یکسری قواعد کلی را حاکم می‌کند، اما در دنیا این طور نیست که قیمت دستوری در بورس کالا باشد به طور مثال در بازار خودرو، دولت یا همان شورای رقابت قیمتی برای یک خودرو مثلاً ۱۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کند، اما در بورس کالا این قیمت‌گذاری دیگر بی‌معناست و باید قیمت‌گذاری در قالب نظام عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین شود و این امر جلوی قیمت‌گذاری‌های کاذب را می‌گیرد.

ایزدخواد درباره تضمین اینکه وزارت صمت مداخله‌ای در ساز و کار بورس کالا نخواهد داشت افزود: البته مجلس نمی‌تواند هیچ تضمینی دهد که دولت قانون را زیر پا نگذارد یا بد عمل نکند، دولتی‌ها می‌تواند قانون را زیر پا گذاشته و آن را دور بزنند یا بد عمل کنند یا نیت قانونگذار را رعایت نکنند؛ به خاطر همین مجلس می‌گوید باید غیر از قانون‌گذاری، نظارت هم باید باشد چراکه شاید مجری قانون، قانون را درست پیاده نکند. برای همین مجلس علاوه بر قانون‌گذاری باید نظارت هم داشته باشد تا مطمئن شود که آیا دولت بر طبق قانون عمل می‌کند یا خیر.

پایان پیام/ف

کد خبر 361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =