کد خبر 3642
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

روزهای کم‌رمق در انتظار میلگرد

روزهای کم‌رمق در انتظار میلگرد

قیمت میلگرد که با شروع نیمه دوم اسفند ماه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، همچنان این مسیر را ادامه می‌دهد و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به ادامه رکود بازار مسکن و ساخت و ساز روزهای کم‌رمقی را پیش رو داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از تجارت نیوز، قیمت میلگرد پس از عبور از پیک سرما و پایان محدودیت‌های گازرسانی به واحدهای فولادی از اواسط ماه جاری کاهش پیدا کرد. با این حال قیمت این محصول امروز ۲۱ اسفند پس از یک هفته همچنان سیر کاهشی دارد.

انواع میلگردهای آجدار ساخت ذوب آهن اصفهان که هفته گذشته در محدوده ۲۸ هزار تومان قیمت داشتند، امروز در اندازه‌های ۱۴ تا ۲۸، هر شاخه ۲۵۰۰۰ و ۲۶۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت میلگرد سایز ۱۲ این کارخانه البته همچنان ۲۸۵۰۰ تومان است.

قیمت میلگرد آجدار تولیدی دیگر کارخانه‌ها نیز در سایزهای گوناگون حول و حوش ۲۶۰۰۰ تومان ثبت شده با این حال شماری دیگر از جمله شرکت‌های کویر کاشان و درپاد تبریز قیمت میلگرد آجدار تولیدی خود را حوالی ۳۱۰۰۰ تومان ثبت کرده‌اند و به نظر می‌رسد تمایلی به همراهی با سیر کاهشی قیمت‌ها نداشته‌اند.

در میلگردهای ساده البته از هفته گذشته تاکنون تغییر قیمتی مشاهده نشده و قیمت این محصول بسته به اینکه در کدام کارخانه تولید می‌شود، بین ۲۸۰۰۰ تا ۳۱۰۰۰ تومان متغیر است.

محمد آزاد، رئیس پیشین اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران، دلیل کاهش قیمت میلگرد در هفته گذشته را ارزان شدن شدن دلار دانست و در توضیح بیشتر گفت: شاهد بودیم نرخ دلار تا ۶۰۰۰۰ تومان اوج گرفت، اما پس از آن تا ۴۳۰۰۰ تومان هم پایین آمد.

وی افزود: از آنجایی که پایه‌های قیمت در تابلوی بورس کالا براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود با کاهش قیمت دلار به طور طبیعی قیمت میگرد هم باید پایین می‌آمد؛ اتفاقی که تا حد زیادی در طول هفته گذشته رخ داد. همچنین در صورتی که قیمت دلار از این هم کمتر شود می‌توانیم منتظر کاهش بیشتر قیمت میلگرد نیز باشیم.

آزاد در پاسخ به اینکه در صورت تقویت تقاضای داخلی برای میلگرد در ماه‌های پیش رو آیا باز هم با کاهش قیمت میلگرد در پی کاهش قیمت دلار روبه‌رو خواهیم بود یا نه؟ گفت: میلگرد کالایی داخلی است و ما این محصول را وارد نمی‌کنیم. در مقابل صادرات داریم و ۵۵ تا ۵۸ درصد میلگرد تولید داخل، صادر می‌شود، اما آنچه صادر می‌شود مازاد بر نیاز داخل است با توجه به اینکه در حال حاضر با مازاد تولید محصولات فولادی هم در داخل کشور روبه‌رو هستیم.

او اضافه کرد: بنابراین رشد تقاضا به دلیل مازاد داخل به افزایش چشمگیر قیمت داخلی میلگرد منتهی نمی‌شود و تنها افزایش قیمت دلار می تواند میلگرد ایران را گران‌تر کند چون اگر این اتفاق نیفتد و میلگرد با وجود گرانی دلار در داخل کشور ارزان بماند، زمینه قاچاق این کالا به خارج از کشور فراهم می‌شود.

بنا بر داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ۱۰ ماهه نخست سال جاری دو میلیون و ۳۲۸ هزار تن میلگرد از کشور صادر شد و در مقابل تنها ۴۳ هزار تن میلگرد وارد شد که این مقدار از وارادات نیز به محصولات آلیاژی اختصاص دارد، این در حالی است که تولید میلگرد ایران در همین بازه زمانی هشت میلیون و ۹۵۷ هزار تن بوده است.

در نتیجه همان‌گونه که رئیس سابق اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران توضیح داد، همه میلگردی که در سال جاری در کشور مصرف شد تولید داخل بود. با توجه به اینکه مصرف ظاهری میلگرد نیز بنا بر آمار یادشده در ۱۰ ماه نخست امسال در داخل کشور شش میلیون و ۹۳۵ هزار تن برآورد شده است.

بنابراین آنچه در کوتاه مدت می‌تواند قیمت میلگرد را در داخل کشور از خود متاثر کند نوسان قیمت دلار است.

انتهای خبر/

کد خبر 3642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =