کد خبر 368
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

فلزات اساسی در سقوطِ بازار خارجی و داخلی

فلزات اساسی در سقوطِ بازار خارجی و داخلی

با افت شدید قیمت فلزات اساسی در فصل دوم ۲۰۲۲، ارزش بازار ۵۰ شرکت بزرگ معدنی جهان سقوطی تاریخی را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به‌رغم ذخایر کم تاریخی فلزات صنعتی، قیمت‌ها همچنان در حال سقوط هستند. با افت شدید قیمت فلزات اساسی در فصل دوم ۲۰۲۲، ارزش بازار ۵۰ شرکت بزرگ معدنی جهان سقوطی تاریخی را تجربه کرد.

شرکت‌های بزرگ معدنی فعلاً در تولید ۴ فلز مس، طلا، آهن و نیکل بیشترین کاهش ارزش بازار را تجربه کرده‌اند. سنگ‌آهن نیز پس از افزایش بیش از ۲۰۰ دلاری قیمت در سال‌گذشته، به‌سرعت به سمت بهای نازل دو رقمی نزدیک می‌شود.

 صعود پرسروصدای نیکل به سطح کم‌سابقه ۴۸هزار دلار برای هر تن، اثر عمیقی بر بهای فولاد ضدزنگ گذاشت اما حالا بهای این فلز به نصف کاهش پیدا کرده است.

طلا نیز پس از تبدیل‌شدن به لنگرگاه سرمایه‌گذاران، اکنون تسلیم شده و به پایین‌ترین قیمت خود در ۹‌ ماهه اخیر رسیده است.

 هم‌اکنون مس در پایین‌ترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۱ قرار دارد. بازار کاتد مس هفته گذشته به مدت کوتاهی روند افزایشی را در پیش گرفت؛ اما نابسامانی‌های اقتصاد جهانی دوباره بر معاملات فلز سرخ اثر منفی گذاشت.

قیمت مس، هفته گذشته به دلیل امیدواری‌ها نسبت به کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و افزایش تقاضا از سمت این کشور برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی با رشد ۴ درصدی به حدود ۷‌ هزار و ۸۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید. اما شیوع کرونا و احتمال کاهش تقاضا از سمت چین موجب شد تا روز جمعه گذشته بهای این فلز در بورس فلزات لندن کاهشی شود و به محدوده ۷‌ هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر تن برسد.

اعمال تعطیلی‌های جدید در چین می‌تواند تقاضای این کشور برای فلزات صنعتی، به‌خصوص مس را بسیار پایین بیاورد؛ چرا که این کشور بزرگ‌ترین واردکننده مس در جهان است.

اما قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، دو روز گذشته، نسبت به آخرین معاملات انجام شده (جمعه، ۱۷ تیر ماه)، رشد ۰.۷ درصدی معادل ۱۷ دلار و ۵۰ سنت را تجربه کرد. به گونه‌ای که در روز جمعه ۱۷ تیر ماه، آلومینیوم دو هزار و ۳۹۹ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دیروز به دو هزار و ۴۱۷ دلار به ازای هر تن رسید.

همچنین روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل، با کاهش ۰.۶ دردی معادل ۱۴ دلار و ۵۰ سنت، از دو هزار و ۴۳۱ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن به دو هزار و ۴۱۷ دلار به ازای هر تن رسیده است.

موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن، با کاهش سه هزار و ۳۵۰ تنی، از ۳۴۷ هزار و ۱۷۵ تن به ۳۴۳ هزار و ۸۲۵ تن رسیده است.

در ایران نیز باید دید انتشار خبر سفر بایدن به خاورمیانه و عربستان و افزایش فشارها بر ایران، چه نتیجه‌ای برای ما در بر خواهد داشت، ضمن اینکه اخبار قطعی برق هم بی‌اثر شده و دیگر نمی‌توان کمبود برق را دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها قرار داد. در کنار این عوامل با عرضه و تحویل کافی تیرآهن ذوبی در روزهای آتی، شاهد تعدیل نرخ این محصول و بهبود اوضاع بازار خواهیم بود.

در بورس کالا نیز حدود ۲۴۳ هزار تن محصول فولادی عرضه شد که شامل ۱۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۸۸ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم، ۱۱ هزار و ۱۵۰ تن ورق فولادی و ۱۰۰ تن مس مفتول بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =