کد خبر 3744
۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

قیمت قراضه آهن اوج گرفت / پیش‌بینی رکوردشکنی تاریخی قراضه آهن

قیمت قراضه آهن اوج گرفت / پیش‌بینی رکوردشکنی تاریخی قراضه آهن

زمین لرزه ترکیه بازار جهانی فولاد را لرزاند تا قراضه آهن ۴۰۰ دلاری به ۶۰۰ دلار در هر تن برسد و حالا با زمین لرزه چند روز قبل افغانستان فعالان بازار از التهاب بیشتر بازار قراضه آهن خبر می‌دهند. برخی از فعالان بازارهای جهانی از احتمال رکوردشکنی تاریخی قراضه آهن در سال پیش‌رو می‌گویند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از معدن‌نامه؛ تقاضا برای قراضه‌ آهن در بازار منطقه پس از زلزله ترکیه روندی صعودی پیدا کرده است. رویترز در این‌باره مدعی شد فولادسازان ترکیه برخلاف برنامه قبلی قراضه‌ آهن را با قیمت بالاتری می‌خرند. تقاضای قراضه در ترکیه به دلیل نیاز به فولاد برای بازسازی‌های پس از زلزله است، اگرچه دولت ترکیه اعلام کرده‌بود با برنامه‌ریزی مانع رشد قیمت آهن خواهد شد ولی فولادسازان ترکیه قراضه را به قیمتی بالاتر از قبل می‌خرند و همین مسئله منجر به رشد قیمت قراضه از ۴۳۰ دلار تا ۵۵۰ دلار و سپس ۶۳۰ دلار در هر تن شد. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تقاضا برای قراضه تا کنون منطقه‌ای بوده است ولی طی روزهای گذشته نرخ فیوچرز(قرارداد آتی) قراضه در بورس کالا لندن نیز صعودی شد.

قراضه در آستانه رکورد شکنی

قیمت جهانی قراضه از مارس ۲۰۲۲ روندی نزولی گرفت تا از ۸۵۸ دلار در تن به زیر ۵۰۰ دلار در هر تن سقوط کند ولی روند ریزشی قراضه تنها یک هفته پس از زلزله ترکیه متوقف و دوباره صعودی شد. حالا براساس نمودارها قراضه پتانسیل به دنبال رکوردشکنی تاریخی است.

نمودار بالا نشان می‌دهد روند کلی قیمت قراضه‌ آهن از سال ۱۹۴۷ صعودی است، اگرچه در سال‌های مختلف مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ یا پس از همه‌گیری کرونا قراضه ریزش قیمت شدیدی را تجربه کرد ولی کمتر از یک سال قبل سقف تاریخی خود را پشت سر گذشت و حالا بالاتر از ۶۰۰ دلار نوسان می‌کند. رویترز مدعی‌است اگر تقاضا در ترکیه برای قراضه با همین روند ادامه داشته‌باشد سقف تاریخی قیمت قراضه آهن مجدد شکسته خواهد شد و شاید در سال ۲۰۲۳ هر تن قراضه به بالاتر از ۱۰۰۰ دلار برسد.

از طرفی زلزله چند روز قبل افغانستان بازار جهانی قراضه را متاثر کرد و احتمال رشد تقاضا همچنان وجود دارد. رشد تقاضا برای قراضه آهن در حالی رقم می‌خورد که چین تا کمتر از سه ماه دیگر محدودیت‌های کرونایی را کاهش خواهد داد و این با افزایش تقاضا برای فلزات به خصوص مس همراه خواهد شد.

قراضه آهن در ایران صعودی شد

هفته پایانی اسفندماه قیمت خرید قراضه‌ آهن در بیشتر شهرهای کشور صعودی بود. جداول خرید قراضه توسط دفاتر کارخانه‌های تولید شمش فولادی نشان می‌دهد قیمت قراضه در شهرهای شمالی و مرکزی کشور رو به رشد است ولی در شهرهای جنوبی کشور نه تنها صعودی نیست بلکه روندی نزولی دارد. سمنان، دامغان، هفت‌تپه و کرمانشاه بالاترین رشد قیمت قراضه را داشتند ولی در شهرهای جنوبی مانند اهواز یا بناب قیمت قراضه آهن نزولی بود.

چشم‌انداز قراضه آهن

تحلیل‌گران به آینده قیمت قراضه خوشبین هستند و بعضی از خبرگزاری‌های معتبر پیش‌بینی‌های عجیبی از رشد قیمت قراضه دارند. بلومبرگ طی گزارشی در این‌باره نوشت پایان احتمالی جنگ اوکراین قیمت قراضه را به صورت باورنکردنی صعودی خواهد کرد. از طرفی توقف جنگ عربستان با یمن و زلزله‌های جدید منطقه نیز دلیلی شد تا بازار قراضه بیش از پیش در آستانه‌ رکوردشکنی باشد. با توجه به این اخبار اکنون خوش‌بینی برای رشد قیمت قراضه در اوج خود قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 3744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =