کد خبر 3788
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

تکمیل ایرانی‌ترین پالایشگاه گاز ایران در ۱۴۰۲

تکمیل ایرانی‌ترین پالایشگاه گاز ایران در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از تکمیل فاز ۲ پالایشگاه ایلام در سال ۱۴۰۲ خبر داده و افزود: با راه‌اندازی این پالایشگاه که ۷۶ درصد آن داخلی‌سازی شده است، رکورد ایرانی‌ترین پالایشگاه گاز ایران به پالایشگاه ایلام می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از ایرنا رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۱ احداث یک هزار کیلومتر خط لوله در استان‌های مختلف کشور را هدف‌گذاری کرده بودیم، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده عدد تحقق یافته در احداث خط لوله، یک هزار و ۶۷ کیلومتر است که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در انتظار حضور رئیس‌جمهوری برای افتتاح رسمی است.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سال سیستان و بلوچستان بوده است، ادامه داد: نیمی از افتتاح‌های مربوط به طرح‌های این شرکت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

نوشادی تاکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ توانستیم ساخت ۲ ایستگاه تقویت فشار شهید افشاری در اصفهان و ایستگاه نورآباد را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: رسالت اصلی در شبکه انتقال گاز در سال ۱۴۰۲ تکمیل رینگ شرقی انتقال گاز کشور است که در این خصوص احداث خط لوله از دوراهی دشتک به نهبندان را تعریف کرده‌ایم که عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بحث صادرات گاز به عمان با احداث خط لوله‌ای از میناب تا کوه مبارک در نزدیکی جاسک دنبال خواهد شد، افزود: در قرارداد صادرات گاز با عمان آمده خط لوله صادراتی تا کوه مبارک احداث شود.

نوشادی از آغاز احداث ۴۰۰ کیلومتر خط نهم سراسری از اصفهان تا نزدیک قم خبر داد و گفت: آغاز عملیات اجرایی خط یک و هفتم نیز در بخش‌هایی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت ۵ طرح ذخیره‌سازی تعریف کردیم، ادامه داد: این طرح‌ها شامل شوریجه، سراجه، قزل تپه و ... است که کار مطالعه آن به اتمام رسیده و پیمانکاران نیز مشخص شده‌اند و عملیات اجرایی نیز در مواردی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه هوشمندسازی مصرف گاز از ۲ ماه پیش آغاز کردیم، تاکید کرد: سال ۱۴۰۲ سال آغاز هوشمندسازی کنتورهای گاز صنایع و بخش خانگی خواهد بود. البته این کار زمان‌بر است و به تدریج تکمیل می‌شود.

به گفته نوشادی، همچنین در سال ۱۴۰۲ شروع به کار پروژه چلوند اردبیل و ایستگاه تقویت فشار چلوند را خواهیم داشت و ۲ میدان ذخیره‌سازی یورتشا و نصرآباد کاشان شروع به کار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به صورت تقریبی گردش مالی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در اجرای پروژه‌ها یک میلیارد دلار است، گفت: از سال آینده این رقم اوج می‌گیرد و باید به ۳ میلیارد دلار برسد.

نوشادی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته با انحلال شرکت ذخیره‌سازی گاز، پروژه‌های ذخیره‌سازی متوقف شده بود، افزود: این طرح‌ها سال آینده از سرگرفته خواهند شد.

وی به تکمیل فاز ۲ پالایشگاه ایلام در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی این پالایشگاه که ۷۶ درصد آن داخلی‌سازی شده است، رکورد ایرانی‌ترین پالایشگاه گاز ایران به پالایشگاه ایلام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: فاز ۲ پالایشگاه ایلام در ۳۶ ماه ساخته شده که یک رکورد به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امیدواریم اولین قرارداد صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌ها در خارج از کشور در سال ۱۴۰۲ بسته شود.

نوشادی به نصب کمپرسورهای ذخیره‌سازی با فشار ۳ برابر فشار شبکه انتقال گاز اشاره کرد و گفت: این مجموعه، اولین تاسیسات گازی با سیستم تماما ایرانی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان گفت: امیدواریم سال آینده اولین قرارداد بازیابی انرژی ایستگاه‌های تقویت فشار تنفیذ شود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =