کد خبر 38
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

فاجعه در پی سازه‌های غیراستاندارد برج متروپل آبادان

فاجعه در پی سازه‌های غیراستاندارد برج متروپل آبادان

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان آبادان: شهرداری آبادان به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی درباره وضعیت ساخت و ساز و غیراستاندارد بودن سازه‌های این پروژه توجه نکرد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، در روز دوشنبه دوم خرداد ساعت ۱۲:۴۰ به ناگاه صدای ریزش مهیب و بعد از چند ثانیه صدای انفجار ناشی از آوار در خیابان امیرکبیر آبادان همه را بهت زده کرد. دود و گرد و خاک ناشی از ریزش ساختمان نیمه کاره ۱۱ طبقه متروپل آبادان برای دقایقی خیابان‌های اطراف «متروپل» را محو می‌کند. ساعتی بعد از این حادثه، بیش از ۳۰۰ امدادرسان به خیابان  امیرکبیر آبادان اعزام شدند اما به دلیل تخریب بالا و ریزش آوار، امدادرسانی با احتیاط بیشتری انجام می‌شد. گزارش‌ها حاکی است تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۹:۳۰) ریزش ساختمان نوساز در آبادان منجر به جان باختن ۱۰ نفر و مصدوم شدن ۳۵ نفر شده است.

برج تجاری، پزشکی، اداری متروپل در فضایی با بیش از ۶ هزار مترمربع در ۹ طبقه توسط هلدینگ عبدالباقی در سال ۱۳۹۸ ساخته و توسط استاندار وقت خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

گزارش‌های محلی حکایت از آن دارد که وقتی، متروپل در دست ساخت بود؛ چند تن از کارشناسان و اهالی رسانه با حضور میدانی در این پروژه به نشست کردن طبقه اول آن اشاره کردند اما این انتقادات، هر بار با عناوینی نظیر سیاه‌نمایی و تعابیری از این دست به خاموشی محکوم شد. 

حسین عبدالباقی، مالک متروپل در زمان احداث این پروژه با رد تمامی ایرادات و انتقادات کارشناسی به ایمن بودن آن تاکید کرده و گفته بود؛ «سازه بتنی متروپل کاملا ضد زلزله و با شمع‌های ۲۷ متری ساخته شده است و نمای آجری و سنگی با نورپردازی کاملا حرفه‌ای، جلوه خاصی به این سازه عظیم خواهد داد

اما سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در آبادان اذعان دارد: شهرداری آبادان به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی درباره وضعیت ساخت و ساز و غیراستاندارد بودن سازه‌های این پروژه توجه نکرد.

حتی در آخرین گزارش که مربوط به سال ۱۴۰۱ است، یکبار دیگر گزارش وضعیت بحرانی پروژه به شهرداری داده شد، اما توجهی به گزارش سازمان نظام‌مهندسی نشد.

در تخلفی آشکار ۳ طبقه این برج به‌صورت اضافه ساخته شده است و بی‌توجهی به گزارش مهندسان ناظر این فاجعه را رقم زد.

سوال اساسی در این جاست که نهادهای نظارتی و فنی با سرکشی چندباره و تحت پوشش رسانه‌ای از این پروژه، چطور و با کدام انگیزه نسبت به ایرادات فنی در طبقه اول و فرونشست آن هشدار نداده و جلوی این ساخت و ساز ناایمن را نگرفتند؟ 

انتهای پیام/ م 

کد خبر 38

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =